Resum liquidació 2023

Liquidació pressupost 2023

Un cop s'ha aprovat el pressupost i s’ha executat durant tot l’exercici, cal fer la liquidació, la finalitat de la qual és avaluar si les previsions pressupostades han estat ajustades, eficients i eficaces d’acord amb l’execució efectuada, de manera que permeti adoptar les mesures correctores que siguin necessàries amb vista a exercicis vinents.

  • Recordar que La Comissió Europea va decidir aplicar la clàusula general de salvaguarda del Pacte d’Estabilitat i Creixement en 2020 (prorrogada per als exercicis 2021, 2022 i 2023), considerant que es compleixen les condicions per mantenir-la en vigor també per a l’any 2023, per la qual cosa el Consell de Ministres del passat 26 de juliol de 2022, va acordar el manteniment de la suspensió de les regles fiscals.
  • Aquesta decisió va ser ratificada pel Congrés dels Diputats el 22 de setembre de 2022, considerant que a Espanya es mantenen les condicions d’excepcionalitat que justifiquen mantenir suspeses les regles fiscals en 2023. D’aquesta manera, amb l’apreciació adoptada per la majoria absoluta del Congrés i amb efectivitat des del mateix dia en què es va prendre l’acord, es mantenen suspesos durant l’any 2023, els objectius d’estabilitat i deute, així com la regla de despesa.
  • En qualsevol cas, la suspensió de les regles fiscals no implica la suspensió de l’aplicació de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, ni de la resta de la normativa d’hisenda local, atès que totes continuen en vigor.
  • Igualment, no suposa la desaparició de la responsabilitat fiscal, ja que el Govern ha fixat per a les Corporacions Locals una taxa de referència per a l’any 2023 equivalent a un superàvit del 0,1 % del PIB, que servirà de guia per a l’activitat municipal.
  • Així, la suspensió de les regles fiscals no suposa que desaparegui la responsabilitat fiscal de cadascuna de les Administracions Públiques a la qual es refereix l’article 8 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, com tampoc el principi de prudència a l’hora d’executar els seus pressupostos.

La Direcció General del Tresor i Política Financera va emetre, en data 21 de desembre de 2021, una nota informativa en relació a la pròrroga de la suspensió de les regles fiscals per a l’exercici 2022 (d’aplicació també per a l’exercici 2023). En aquesta nota s’indica que es mantenen vigents els indicadors de solvència:

Indicadors CCVOR:


Estalvi net positiu.

Estalvi net: 561.050,70€

Romanent de tresoreria per a despeses generals de signe positiu.(ajustat)

Romanent de tresoreria per a despeses generals (Ajustat): 110.253,03€

Deute viu no superior a un 110 % dels ingressos corrents.

% deute viu {(Total deute viu PDE, al final del període/ingressos corrents a considerar)*100}: 3,36%

Període mitjà de pagament global a proveïdors no superior a 30 dies.

Període Mitjà de Pagaments (PMP) - En dies: 2,24


Així mateix s’indica que, en cas d’incompliment dels indicadors de solvència, s’han d’adoptar les mesures consistents en l’aprovació d’un Pla de Sanejament Financer o altres mesures de sanejament

Indicadors de tot el grup:

La liquidació del Pressupost General del Consell Comarcal del Vallès Oriental de l’any 2023 i de les entitats adscrites, format per la Presidència de la Corporació queda integrat per:

  • El pressupost del propi Consell Comarcal (CCVOR).
  • El pressupost de les entitats dependents o adscrites: Consorci per a la Gestió de residus del Vallès Oriental (CGRVO), Consorci Besós Tordera (CBT) i Fundació Rivus (FRIVUS). Aquestes dues últimes adscrites des de 01/05/2023.
  • Els estats de revisió de despeses i ingressos de les societats mercantils dependents i/o adscrites: Serveis Ambientals del Vallès Oriental, SA (SAVOSA) i CCB Serveis Mediambientals SA (CCBSMSA). Aquesta última adscrita des de 01/05/2023.

L’estat de la liquidació està composta per la liquidació del Pressupost de despeses, la liquidació del Pressupost d’Ingressos i el Resultat pressupostari. Per a cada aplicació pressupostària s’ha de presentar la informació següent, que ha de permetre veure quina ha estat la “vida” de cada concepte pressupostari des del principi (aprovació) fins al final (liquidació):

 

 El pressupost inicial de 2023 del Consell Comarcal aprovat pel Ple en sessió extraordinària el 21/12/2022 va ser de 30.732.695,87 euros, i amb les modificacions de crèdit efectuades al llarg de l’exercici els crèdits definitius han acabat sent de 51.310.153,39 euros.

 El pressupost inicial consolidat (tenint en compte el de la pròpia entitat i el de les entitats adscrites que en el moment de l’aprovació només eren el CGRVOR i SAVOSA) va ser de 84.557.781,07 euros.

 Pel que fa al grau d’execució per l’estat de despeses del CCVOR (obligacions reconegudes, 26.557.098,65 €, amb relació als crèdits definitius, 51.310.153,39 €,) ha estat del 51,76% i per l’estat d’ingressos (drets reconeguts, 29.099.014,22 € sobre els crèdits definitius, 51.310.153,39 €, del 56,71%).

Com a conseqüència de la liquidació s’han de determinar:

Els drets pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31/12: la finalitat de quantificar aquesta magnitud és poder gestionar amb seguretat els cobraments (ingressos) i els pagaments (sortides de fons) l’any següent, i per tant, forma part d’un pressupost tancat. Els drets pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre integren l’agrupació de pressupostos tancats i tenen la consideració d’operacions de la tresoreria.

 Pel que fa als pressupostos tancats d’ingressos del CCVOR, a data d’1 de gener de 2023, hi havia 9.719.291,34 euros pendents de cobrament i a finals de l’exercici quedaven pendent 7.066.145,11 euros.

 En quant als pressupostos tancats de despeses del CCVOR, a 1 de gener hi havia 8.413.551,53 euros d’obligacions pendents de pagament i a finals d’exercici queden 7.033.538,15 euros d’obligacions pendents de pagament.

 El saldo dels deutors dels comptes no pressupostaris a finals d’exercici 2023 pel que fa al CCVOR, és de 164.942,70 euros i el saldo dels creditors de 2.144.228,74 euros.

 

El resultat pressupostari de l’exercici: és una magnitud que relaciona les despeses pressupostàries efectuades amb els ingressos de la mateixa naturalesa obtinguts durant l’exercici, i determina fins a quin punt han estat suficients (o no) els drets reconeguts de l’exercici corrent per finançar les activitats de l’entitat local.

Es calcula per diferència entre els drets reconeguts nets (o liquidats) durant l’exercici i les obligacions reconegudes netes (o liquidades) durant el mateix període, és a dir, es compara, per a cada capítol, la diferència entre el “que s'ha generat” i el “que s'ha gastat”.

Aquest resultat pressupostari s’haurà d’ajustar en funció de les obligacions finançades amb romanent de tresoreria de l’any anterior i de les desviacions de finançament de l’exercici derivades de les operacions de despesa amb finançament afectat.

 El resultat pressupostari ajustat de 2023, presenta un superàvit de 1.617.219,45 euros pel que fa al CCVOR, de 2.275.490,57 euros, pel que fa al CGRVO i de 1.193.206,98 euros pel que fa al CBT.

Aquests resultats indiquen que els ingressos liquidats han estat suficients per finançar les despeses reconegudes al llarg del període anual de vigència del pressupost.

Les societats mercantils i les fundacions no treballen amb pressupostos limitats, atès que treballen amb comptabilitat empresarial. Per aquest motiu, no els hi és d’aplicació el que es disposa en els articles 93 i següents del Reial decret 500/1990, de 20 d’abril, pel qual es desplega el Capítol primer del Títol sisè de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, en matèria de pressupostos (actualment, Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals). No obstant això, per aquests tipus d’entitats, es considerarà el resultat dels seus respectius comptes de pèrdues i guanys, als efectes de valorar l’execució anual.

En aquest sentit, podem dir que els resultats són:

El romanent de tresoreria: És un dels indicadors més rellevants de la liquidació, ja que posa de manifest la situació financera que presenta l’entitat a 31 de desembre, i indica si hi ha recurs per finançar despesa, si és positiu, i dèficit a finançar, si és negatiu. Representa, doncs, l’excedent de liquiditat a curt termini.

 El romanent de tresoreria per a despeses generals ajustat a l’any 2023 ha estat de 110.253,03 euros, pel que fa al CCVOR, de 5.028.993,39 euros pel que fa al CGRVO i de 883.715,50 euros pel que fa al CBT.

 El CCVOR i totes les entitats adscrites compleixen amb l’objectiu de tenir un romanent de la tresoreria de signe positiu.

Els romanents de crèdit: Els romanents de crèdit estan constituïts pels saldos dels crèdits definitius no destinats al compliment d’obligacions reconegudes.

La intervenció ha emès informe favorable de la liquidació del Pressupost General consolidat del Consell Comarcal del Vallès Oriental de l’exercici 2023 i el President, amb data 26/06/2024 l’ha aprovada i tal i  com disposa l'article 193 del TRLRHL, s’ha donat compte al Ple de 24/07/2024  remetent-se còpia d'aquesta a la Generalitat i al centre o dependència del Ministeri d’Economia i Hisenda que aquest determini.

Darrera actualització: 25.07.2024 | 12:54
Darrera actualització: 25.07.2024 | 12:54