Com hem vist al principi els conceptes d’institució i organització dins de les administracions públiques, tot i que es barreja, són aspectes diferents.
Actualment ens trobem davant d’una crisi tant institucional com organitzativa de les administracions públiques.
En aquests moments s’han incorporat molts conceptes de management dins de les organitzacions que ha estat molt útil per aconseguir organitzacions més eficients i eficaces. Però aquest camí no ens porta a assolir institucions públiques més sòlides que ens aportin una major seguretat jurídica i institucional. Són dues vies de treball complementàries que han d’anar lligades.
Ens trobem davant d’una gran feblesa institucional que no es pot solucionar amb respostes organitzatives.
Per tant hem de tenir una doble mirada: una mirada d’aprop, que ens permeti evidentment millorar processos, estructures, entre d’altres i a la vegada una mirada més estratègica, social, històrica, que ens permeti visualitzar els problemes institucionals i oferir solucions.
És per aquest motiu que el plantejament del nostre PAC intenta incorporar en la seva definició els dos aspectes: aquells més organitzatius i estructurals i els referents a la nostra institució i a la seva credibilitat davant de la ciutadania.
La nostra organització ha d’oferir uns serveis a la ciutadania amb plenes garanties i amb un elevat nivell de qualitat i a la vegada volem assolir un grau de maduresa institucional que ens permeti guanyar la confiança i la credibilitat perduda envers la nostra ciutadania.
Davant d’aquesta disjuntiva organitzacional i institucional, el plantejament ha estat el següent:
Hem de ser capaços d’assolir un PAC complert i que reculli tots aquests aspectes per permetre una evolució important del Consell Comarcal.
Com a Consell Comarcal existeix un mandat legal que ens obliga a actualitzar el PAC cada quatre anys. Segons el Decret Legislatiu 4/2003 de 4 de noviembre al seu article 29 estableix:
29.1 Els Consells Comarcals han d'elaborar un PAC que ha d'incloure els serveis, les activitats i les obres que han de dur a terme; la manera d'acomplir els dits serveis i activitats; els mecanismes de coordinació amb els municipis i les comarques limítrofes, i la previsió dels recursos necessaris per a finançar les actuacions.
29.4 Els programes d'actuació comarcal tenen una vigència de quatre anys, sens perjudici de les modificacions que acordi el ple del Consell Comarcal seguint el mateix procediment establert per a aprovar-los i de les revisions que estableixin els mateixos programes.
Però no només és aquest el motiu, ja que volem tenir un PAC que ens ajudi com organització i com institució.
Per tant havent fet un procés intern de reflexió vam arribar a la conclusió de que l’arquitectura general plantejada, del PAC vigent, continua sent vàlida (missió, principis i línies estratègiques), però com a institució ens cal anar un pas més enllà per incorporar més valor afegit a allò que fem.
També en aquest període s’han produit canvis legals que ens han afectat pel que fa a allò que hem de dur a terme.
Concretament la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, és una reforma de la Llei 30/1992 destinada sobretot a impulsar la tramitació electrònica del procediment administratiu i a superar la tramitació en paper.
Aquesta nova Llei obliga que les administracions han de fer un procés d’adaptació a aquests nous tipus de canals de comunicació amb la ciutadania per tant hauran de posar les condicions necessàries perquè siguin factibles en breu.