L1. Atenció a les persones

Contribució als ODS

Texto

Descripción generada automáticamente Icono

Descripción generada automáticamente Icono

Descripción generada automáticamente Imagen que contiene Diagrama

Descripción generada automáticamente Imagen que contiene Aplicación

Descripción generada automáticamente

Cada vegada el nombre de persones a les que el Consell Comarcal ofereix serveis és més ampli, variat i complex.

Aquesta línia estratègica està centrada en el benestar de les persones i en la justicia social com objectius prioritaris.

Aquest fet ens dirigeix a pensar molt bé els serveis que oferim així com les necessitats que volem cobrir.

L’època de crisi, afegint la crisi sanitària de la Covid-19, i la nova realitat econòmica ens ha fet canviar l’enfocament de moltes de les polítiques públiques que es duien a terme. Cal modificar visions, ampliar mirades i sobretot adequar respostes en funció dels col·lectius.

Els col·lectius als que ens dirigim són bàsicament totes les persones que en un moment o altra del seu cicle vital necessiten de les polítiques públiques que estem duent a terme. Per tant els nostres usuaris i usuàries ja no només són aquelles persones en risc d’exclusió social sinó que el conjunt de la ciutadania del seu cicle de vida requereix d’una sèrie de serveis que estan englobats en aquest àmbit d’actuació. Infants, joventut, gent gran, consumidors, etc….són col·lectius als que oferim serveis. No existeix un perfil predefinit de persona usuària d’aquests serveis.

Dins d’aquesta línia estratègica s’han definit onze àmbits d’actuació (infancia i famílies, igualtat i atenció a la diversitat, autonomia, cohesio social, educació, habitatge, informació i atenció a la ciutadania, consum, joventut, salut i per últim cultura) amb els corresponents objectius generals per a cada un d’ells:

 

 

 

 

El primer àmbit d’actuació definit en aquesta línia estratègica fa referència a la Infància i famílies.

Amb el compromís per treballar en el desenvolupament de polítiques públiques que impactin en el benestar dels infants i adolescents al nostre territori, el Consell Comarcal vol impulsar aquelles mesures no únicament de protecció sinó també de prevenció, del foment de la participació i la promoció dels drets i dels deures i les oportunitats dels infants i adolescents.

Aquest treball es desenvolupa tenint en compte dues dimensions territorials:

L’Àrea bàsica de serveis socials resta Vallès Oriental, composat pels municipis de menys de 20.000 habitants i que es presta des del Consell Comarcal del Vallès Oriental.

Dimensió comarcal. Des de la vocació de treball compartit i d’avançar comarcalment en l’assoliment dels objectius.

Els objectius que s’han definit són els següents:

Desenvolupar i implantar serveis socioeducatius als municipis que no en disposin, segons el model establert al Contracte Programa.

Crear i desenvolupar el Servei d’Orientació i Acompanyament Familiar (SOAF), com un espai d’atenció integral per treballar la prevenció, habilitats, capacitats parentals, etc, segons el model establert al Contracte Programa.

Gestionar l’Àrea Bàsica de serveis socials.

Millorar el model de gestió i de treball dels serveis socials bàsics.

Consolidar la xarxa d’Infància, com a espai de consens i creació d’un model d’atenció primària.

Consolidar la xarxa d’Infància, com a espai de consens de creció d’un model d’atenció a la infancia de totes les àrees bàsiques incloses dins de la comarca del Vallès Oriental.

En el desenvolupament de les accions de la Xarxa d’infància es tindrà en compte la realitat social de les persones grans com a cuidadores dels infants (nets i netes).

Mantenir:

  • El Servei de l’Equip d’Atenció a la Infància i l’Adoslecència (SEAIA).
  • El Servei a la Infància en Família Extensa (SIFE).

 

 

 

 

El següent àmbit d’actuació és el de la Igualtat i atenció a la diversitat, fonamentat en dos eixos principals:

La igualtat efectiva de totes les persones com a dret fonamental i com a valor central de les polítiques i de l’acció comarcal.

El respecte a la diversitat, la no discriminació per motius religiosos, d’origen, d’orientació sexual o d’identitat, d’expressió de gènere i de diversitat cultural en el procés d’envelliment.

Els objectius a assolir són:

Prestar el Servei d’Informació i Atenció a la Dona (SIAD) a l’Àrea Bàsica de Serveis Socials.

Prestar el servei d’urgència d’acollida per a dones.

Continuar treballant com Àrea Bàsica en aspectes relacionats amb prevenció i actuació davant de les situacions de violència masclista.

Desenvolupar la xarxa comarcal en l’abordatge de la violència masclista al Vallès Oriental.

Revisar i actualitzar el Pla d’Igualtat de Gènere.

Consolidar el servei d’assessorament psicològic pel col·lectiu de persones lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals i intersexuals (LGTBI), com Àrea Bàsica de Serveis Socials.

Potenciar el Servei d’Assessorament Jurídic a persones Emigrants (SAJE).

Prestar el servei d’interpretació lingüística.

Desenvolupar i implementar els serveis de primera acollida a persones nouvingudes als municipis que no en disposin.

Desenvolupar projectes d’atenció i acollida de nova ciutadania, incorporat al Contracte Programa.

 

 

 

 

El tercer bloc considerat dins d’aquesta línia estratègica és el de l’Autonomia, aquelles accions i polítiques públiques desplegades des del Consell Comarcal del Vallès Oriental d’atenció a les persones dependents, a les persones amb diversitat funcional i a la gent gran. Aquestes polítiques i accions es basen en el concepte d’autonomia des de dues dimensions conceptuals:

L’autonomia com a capacitat: el respecte a la capacitats i responsabilitat personals en la presa de les pròpies decisions.

L’autonomia com a dret: per desenvolupar el seu projecte vital que es basi en la seva identitat personal segons les seves capacitats, adequant i personalitzant el suport que pugui requerir per garantir aquest desenvolupament.

Els objectius definits són els següents:

Fer una diagnosi sobre tots els ajuts i recursos concedits a les persones amb diversitat funcional (especialment amb discapacitat intel·lectual), així com de les necessitats d’aquests col·lectius, i la distribució territorial d’aquests. Ens referim a tot tipus de recursos (ajuts, formació, ocupació, transport, etc.). L’objectiu d’aquesta diagnosi és millorar la qualitat de vida d’aquestes persones, tenint en compte la distribució dels recursos.

Potenciar el Consell de la gent gran.

Treballar per a la prevenció dels maltractaments a la gent gran.

Fer evolucionar el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) incorporant millores tècniques i de qualitat en una prestació del servei centrat en la persona.

Adequar el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) al possible desplegament del reglament.

Mantenir la gestió del servei d’atenció a la dependència.

Treballar en la gestió del transport adaptat, transport accessible i/o assistit que té per objecte el trasllat a serveis especialitzats d’atenció diürna de persones amb discapacitat i persones grans amb dependència que no poden fer ús del transport ordinari i que presenten dificultats de mobilitat (mobilitat reduïda) i/o necessitat d’acompanyant (barem d’acompanyant).

Fer accions per promoure l’autonomia de persones amb diversitat funcional.

Treballar conjuntament amb el Consell de la Gent Gran del Vallès Oriental en la promoció del Casals de Gent Gran com a Casals Cívics per fomentar les relacions intergeneracionals.

 

 

 

 

El quart àmbit d’actuació és el que fa referència a la cohesió social.

La  cohesió social  és un dels pilars bàsics de l’estat de benestar. Aquest concepte fa referència al grau de vinculació dels individus entre ells i al sentit de pertinença amb la seva comunitat.

Per tal d’avançar en aquesta direcció és necessari implementar aquelles mesures que garanteixin l’accés amb igualtat d’oportunitats a les prestacions i recursos  d’aquelles persones que es puguin trobar en una situació de risc d’exclusió social.

Quins objectius es planteja dur a terme?:

Donar suport en la gestió dels serveis socials bàsics per a l’abordatge de les situacions de vulnerabilitat: ajuts d’urgència social, pobresa energètica, habitatge, etc.

Gestionar els ajuts de menjador de la comarca, conjuntament amb Serveis Personals

 

Els objectius que es treballaran en l’àmbit de l’educació són els següents:

Garantir l’accés als centres escolars de l’alumnat que s’han de desplaçar del seu municipi a qualsevol tipus de centres a través del transport escolar o d’ajuts.

Intensificar la comunicació i coordinació amb els ajuntaments i els centres educatius.

Adequar i actualitzar la reglamentació a les modificacions que puguin anar sorgint en el servei de transport  escolar i adaptat i també a necessitats que puguin anar sorgint, normatives des d’un punt de vista transversal, integrant les diferents àrees del Consell Comarcal.

Actualitzar i millorar l’Acord Marc de Transport.

Elaborar el reglament de menjadors escolars, creant espais de participació en relació al lleure i a l’alimentació.

Cercar com millorar el projecte de menjadors escolars amb criteris de sostenibilitat i de proximitat.

Mantenir la gestió dels ajuts de menjador escolar, conjuntament amb Polítiques Socials i Igualtat.

Establir línies de col·laboració i de treball transversal amb l’Observatori -Centre d’Estudis del Vallès Oriental.

Combatre la fractura digital en l’educació per tal de garantir que tot l’alumnat poguin seguir cursant els estudis telemàticament

Participar en projectes de valor afegit: projecte singulars que generin valor afegit, més enllà de la gestió… (Cantania, casal de Montserrat Montero….).

 

 

 

Pel que fa a l’àmbit de l’habitatge, l’Oficina d’Habitatge té com a objectiu prestar el servei d’assessorament a la ciutadania de la comarca per tal de donar a conèixer les diferents opcions que té al seu abast a l’hora de trobar un habitatge, mantenir-lo, i conèixer quins són els processos que cal seguir per acollir-se a les iniciatives públiques en aquest àmbit.

Serveis prestats:

  • Serveis de tràmit: serveis dirigits a la ciutadania de la comarca d’assessorament, gestió i tramitació d’ajuts socials; mediacions, tramitacions d’ajuts i assessorament tècnic d’edificis i habitatges, i sol·licituds de cèdules d’habitabilitat.
  • Serveis cívics: serveis dirigits als ens locals i a la ciutadania de la comarca d’assistència i assessorament tècnic-jurídic per a la mediació sobre temes hipotecaris i de lloguer, i sobre processos d’execució hipotecària i desnonaments; d’assessorament i tramitació dels expedients per a la Mesa de valoració per a situacions d’emergències econòmiques i socials, així com d’assessorament i assistència tècnico jurídica als ens locals per al desenvolupament de la protecció pública de l’habitatge.
  • Governança: tasques dirigides a potenciar el suport en la presa de decisions als responsables polítics i als agents socials i econòmics.
  • Servei d’Assistència Tècnica i Assessorament d’Habitatge: cooperar amb els ajuntaments mitjançant l’assessorament tècnic en relació amb les competències municipals en matèria d’habitatge.

A partir d’aquí l’Oficina d’Habitatge es centrarà en els següents aspectes:

Donar continuitat a l’Oficina Comarcal d’Habitatge.

Donar continuitat els serveis de tràmit que s’ofiereixen als ajuntaments.

Donar continuitat els serveis cívics que s’ofereixen als ajuntaments.

Desenvolupar els serveis de governança en aquells ajuntaments que ho sol·licitin.

Polítiques sobre accés a l’habitatge i promoció de l’habitatge públic protegit, planificades i coordinades de forma supramunicipal al Vallès Oriental.

Consolidar la borsa de lloguer assequible amb mesures de foment: subvencions de foment al lloguer i campanyes de comunicació entre d’altres. Promoure els lloguers compartits entre persones grans per tal de optimitzar recursos, compartir despeses i paliar la soledat no desitjada. Prova pilot amb persones grans.

Consolidar l’assistència tècnica integral en matèria d’habitatge als ajuntaments que ho sol·licitin.

 

 

 

 

L’àmbit de la informació i atenció a la ciutadania, es concreta en els següents objectius:

Potenciar el servei i la gestió de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania.

Mantenir el punt d’informació de tràmits online: assessorament sobre els nous canals per tramitar la documentació. 

Donar a conèixer els programes, accions i serveis que el Consell Comarcal duu a terme.

Potenciar l'assessorament sobre els tràmits que la ciutadania pot gestionar personalment.

Crear un espai d’informació a les persones grans.

 

Com treballarem l’àmbit de consum i a quins objectius volem donar resposta:

Informar, orientar i assessorar als consumidors/-es sobre els seus drets i deures en matèria de consum.

Rebre i tramitar queixes, reclamacions, denúncies.

Resoldre conflictes mitjançant la mediació i l’arbitratge de consum.

Fer accions de sensibilització dirigides als consumidors/-es.

Promoure la formació de les persones consumidores i els usuaris/-ies i l’educació de la joventut en els hàbits de consum responsable.

Fer xarxa amb els municipis amb Oficines Municipals d’Informació al Consumidor (OMIC).

 

 

 

 

Els aspectes que es volen treballar dins de la temàtica de joventut són els següents:

Donar suport als municipis de la comarca en matèria de joventut.

Fomentar el treball transversal entre agents que incideixen en la realitat juvenil de la comarca.

Fomentar l’emancipació juvenil.

Fomentar la participació i l’associacionisme juvenil.

Executar les competències delegades al Consell Comarcal en matèria de joventut.

 

Pel que fa a l’àmbit de salut pública treballem en els següents objectius:

Incrementar l’assistència tècnica als ajuntaments en l’àmbit de salut pública, així com ampliar la cartera de serveis oferta.

Establir col·laboracions entre l’àmbit de salut i d’altres àmbits del Consell Comarcal per a realitzar accions conjuntes en relació a la salut pública.

Planificar campanyes de salut pública a nivell comarcal, segons estableixin les línies directrius del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

 

Per últim trobem els aspectes relacionats amb la cultura, amb el següent objectiu:

Desenvolupar accions que permetin fer arribar la cultura a tots els àmbits de la població.

Concretar accions per fer arribar la cultura a les persones grans, pensant especialment en les persones que viuen soles.

 

Darrera actualització: 24.05.2024 | 15:29
Darrera actualització: 24.05.2024 | 15:29