El sector turístic del Vallès Oriental, coordinat pel Consell Comarcal, està acabant d’elaborar el Pla d’accions de 2021. El darrers plenaris, el tècnic per una banda, i polític per una altra celebrats dijous, van estar repassant l’estat del sector, molt afectat per la pandèmia, es va donar compte de les accions dutes a terme durant el 2020 i es van aprovar les propostes del pla d'accions 2021, que marcarà les actuacions del Servei de Turisme del Consell Comarcal durant l’any que ve, en coordinació amb els ajuntaments i el sector privat.
Un dels àmbits d’actuació serà la creació de producte turístic, on es van prioritzar les temàtiques de turisme actiu i natura (incloent cicloturisme i senderisme) així com turisme familiar. En tercer i quart lloc es va prioritzar el turisme termal i de benestar seguit del turisme de compres i gastronòmic.
Com a accions en aquests àmbits es va proposar crear paquets turístics que tinguin en compte la sostenibilitat, fer comunicació pedagògica per promocionar les bones pràctiques dels turistes en espais naturals, treballar la xarxa de camins, el senderisme i el cicloturisme, fer promoció amb personatges il·lustres de la comarca, desenvolupar accions per incentivar el turisme urbà, el comerç i les comunicacions entre municipis i promocionar la proximitat, la natura, la història, la cultura i les emocions. Per altra banda, es va fer un recull del que es considera que ha de ser la promoció del Vallès Oriental (núvol de paraules).
Precisament, en relació al turisme actiu i de natura, un dels projectes que s'està executant és el de la senyalització turística. Aquest projecte es troba en fase d'estudi, i l'està duent a terme la Diputació de Barcelona a proposta del Grup de treball de Senderisme. S'està avaluant l'estat de la senyalització turística de tres eixos que travessen la comarca per mitjà de camins fluvials i que segueixen les conques dels rius Tenes, Congost i Mogent. Un cop es tingui l'estudi acabat, previst per l’any que ve, l’objectiu és començar a executar el projecte, que dotarà a aquests camins d'una senyalització actualitzada i homogènia, dins la xarxa de senders de la Diputació de Barcelona.
Una altra proposta consensuada per incloure en el Pla d’accions per a l'any 2021, és la instal·lació de tanques publicitàries al llarg de l'AP7 i altres carreteres.
Des del Servei de Turisme es va anunciar que ja s'està treballant en la nova pàgina web de TurismeVallès i es va ensenyar la primera maqueta, per validar el disseny. Donat l’interès que va suscitar, es farà una reunió específica per a què el sector pugui fer les seves aportacions.
També es va donar compte de les accions de promoció que s'han dut a terme aquest any, així com l'estat de situació dels projectes en curs (Guia Petit Futé, Punts d'Informació Turística, Compromís Biosphere i tallers de Turisme).
Des de l’àmbit dels productes de la terra, es va anunciar que s'està en tràmits per crear una associació de productors del Vallès Oriental. També es va informar de les accions que s’estan duent a terme (Banc de Llavors del Vallès Oriental, formació, actualització de la base de dades del Cens de Productors Artesans del Vallès Oriental, gestió de menjadors escolars amb dietes sanes i equilibrades, assessorament a productors per millorar la producció i l'eficàcia de les finques, assistència i col·laboració amb fires gastronòmiques i accions de promoció i comercialització, entre les quals destaca el mapa de productors).
Tots dos plenaris van comptar amb una bona participació. Al plenari tècnic hi va haver 26 assistents (12 ajuntaments, Associació HVO, Associació de càmpings, Gremi d'Hostaleria, Turisme Rural i Gran Centre Granollers, representant de Parcs del Montseny i de Diputació de Barcelona). Al plenari polític hi van participar 10 ajuntaments.