El 23 de novembre de 2022, el Ple del Consell Comarcal del Vallès Oriental va aprovar inicialment el Reglament de la Bústia Ètica del Consell Comarcal del Vallès Oriental.
El 20 de novembre de 2024, el Ple del Consell Comarcal del Vallès Oriental va aprovar inicialment la modificació del Reglament de la Bústia Ètica del Consell Comarcal del Vallès Oriental.
El text resultant és el següent:
El sector públic ha de vetllar per a potenciar la confiança de la ciutadania en les entitats públiques mitjançant un marc d’integritat institucional que garanteixi una gestió pública d’acord amb l’ètica i el bon govern. En aquest sentit, en resposta al marc legal de la Llei 19/2013 de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei catalana 19/2014 de 29 de desembre, i amb la voluntat de millorar la governança, transparència i bon govern, el 10 d'abril de 2019 el Ple del Consell Comarcal del Vallès Oriental, en endavant Consell Comarcal, va aprovar el Pla d'Integritat Ètica i les seves accions.
El 20 de novembre de 2019, el Ple del Consell Comarcal aprovà el Codi Ètic que té per objecte fixar els principis, els valors ètics i les normes de conducta que, en l’exercici de les seves funcions i les competències que tingui atribuïdes, han d’observar les persones i entitats recollides en l’àmbit d’aplicació. També s’estableixen les eines de control i seguiment del compliment dels principis, els valors i les normes de conducta i especifica les conseqüències del seu incompliment.
La Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió, té per objecte reforçar l’aplicació del Dret i les polítiques de la Unió en àmbits específics mitjançant l’establiment de normes mínimes comunes que proporcionin un elevat nivell de protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió.
Alhora, aquesta directiva obliga als estats a vetllar perquè les entitats jurídiques dels sectors privat i públic estableixin canals i procediments de denúncia interna i de seguiment. La llei que transposa aquesta directiva és la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, en endavant la Llei 2/2023.
El Pla d’Actuació Comarcal del Vallès Oriental aprovat el 25 de maig de 2022 preveu la implantació de la Bústia Ètica a la línia sisena, encapçalada amb el títol Millora contínua i excel·lència.
Un dels mitjans per a dotar d’eficàcia les normes de conducta i contribuir alhora al compliment del principi de legalitat és la creació de la Bústia Ètica, que és l’objecte d’aquesta norma reguladora, destinada a afavorir la comunicació i la denúncia de les conductes o les actuacions contràries al dret, als principis i als valors ètics en l’àmbit del Consell Comarcal.
La Bústia Ètica vol esdevenir un canal electrònic de participació ciutadana per afavorir-ne les comunicacions i preservar l’anonimat de la persona que alerta, actuant com a sistema intern d’informació, d’acord amb la Llei 2/2023.
Mitjançant aquest sistema, qualsevol servidor públic de la corporació, tingui la condició de membre electe o representatiu, o d'empleat públic, així com aquelles persones que es relacionen amb l’administració comarcal, com ara proveïdors, licitadors, aspirants a un lloc de treball o qualsevol persona, sense distinció, podrà presentar les comunicacions indicades en suport electrònic i de manera telemàtica.
Una de les finalitats de la Bústia Ètica és la protecció de la persona que fa arribar una comunicació, per tal que els seus drets i interessos no resultin afectats, ni esdevingui una víctima d’assetjament professional o social.
Per tot això, es preveuen mecanismes que assegurin la indemnitat de la persona que fa la comunicació i també es reconeixen un seguit de drets a les persones a les quals s’atribueix una possible conducta irregular o contrària al Codi Ètic. També s’estableixen els criteris o les pautes d’actuació en la comprovació dels fets comunicats i les condicions d’ús que cal respectar.
Aquest Reglament té catorze articles i una disposició final. En defineix l’objecte, els objectius, el règim jurídic, l’àmbit d’aplicació, el canal d’entrada, els requisits de les comunicacions, la presentació i la gestió de les comunicacions, l’òrgan gestor i els drets i les obligacions.
Els objectius i la finalitat de la Bústia Ètica en l’àmbit del Consell Comarcal són els següents:
a) Fomentar la transparència, el retiment de comptes i la integritat de la institució.
b) Garantir i afavorir que es compleixin els principis i els valors ètics establerts al Codi Ètic.
c) Promoure les bones pràctiques, la bona administració i el bon govern.
d) Vetllar pel compliment de la legislació.
e) Oferir un canal segur i confidencial perquè es pugui informar sobre infraccions que posen en risc l’interès públic.
f) Atorgar una protecció adequada davant de les possibles represàlies que puguin patir les persones informants o alertadores.
g) Afavorir el compliment normatiu per part dels càrrecs electes, el personal al servei del Consell Comarcal i les persones i entitats que inclou l’àmbit d’aplicació de la Llei 2/2023 i d’aquesta disposició.
En cas que no es compleixin aquests requisits, les comunicacions no generen cap acció a càrrec de l’òrgan gestor, més enllà de l’acusament de rebuda, i en cap cas s’admetran ni originaran una investigació al respecte.
En cap cas l’òrgan gestor admet comunicacions fetes mitjançant altres canals o mitjans que no siguin el canal d’entrada establert a l’article 6 d’aquest Reglament.
Admissió de la comunicació i obertura del període de les actuacions de comprovació.
Arxivar la comunicació en cas de manca de fonament o per ser notòriament falsa.
En els supòsits en què es constati que els fets comunicats poden constituir una infracció administrativa o un il·lícit penal, s’han de suspendre les actuacions de comprovació i se'n donarà compte i remetrà la informació als òrgans i/o autoritats competents, deixant-ne constància en el registre i vetllant per evitar que es produeixi la prescripció de la infracció administrativa o de l’il·lícit penal.
En tot cas, s’ha de procedir a l’enviament de la informació al Ministeri Fiscal amb caràcter immediat quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius de delicte. En cas que els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea, s’ha de remetre a la Fiscalia Europea.
En l’informe de conclusions s’hi reflecteix una relació de les actuacions de comprovació efectuades, un pronunciament si existeix o no, al seu parer, una conducta contrària al dret i/o als principis del Codi Ètic, i els motius i les justificacions en què es fonamenta aquesta consideració.
En cas afirmatiu, l'informe ha d'incloure les mesures de millora en la gestió pública que consideri adequades per tal d'evitar futures males pràctiques de la mateixa naturalesa. Addicionalment, pot proposar a l'òrgan competent la incoació d'expedients administratius per restaurar la legalitat alterada o l'adopció de mesures sancionadores o disciplinàries o, fins i tot, comunicar a la fiscalia les conductes que puguin ser constitutives d'il·lícit penal. En els casos en els quals la recomanació incorpori una proposta d'incoació d'un expedient sancionador o disciplinari, les tasques de comprovació i la decisió adoptada poden tenir els efectes i la consideració d'expedient d'informació reservada.
En cas contrari, l'informe ha d'incloure l'acord del cessament de les comprovacions i l'arxiu de les actuacions, i també s'hi ha d'especificar, de forma suficientment fonamentada, la manca de vulneració dels principis i regles ètiques i la inexistència de males pràctiques.
En un termini màxim de tres mesos des de la presentació de la comunicació, l'òrgan gestor ha de comunicar a la persona que la va presentar el resum de les actuacions dutes a terme, les conclusions sobre la vulneració de normes, regles o principis ètics i de bona pràctica i, si escau, el resum de les recomanacions i actuacions proposades per corregir els fets o la conducta comunicats. L'informe no pot ser objecte de recurs o d'impugnació.
En casos d’especial complexitat que requereixin una ampliació del termini, l’òrgan gestor pot ampliar fins a un màxim de tres mesos addicionals.
Una persona treballadora tècnica de la unitat on s’hi adscriguin els serveis jurídics.
Una persona treballadora de la unitat on s’hi adscriguin les tecnologies de la informació i la comunicació.
3. L’òrgan gestor ha de delegar en un dels seus membres les facultats de gestió del sistema intern d’informació (Bústia Ètica) i de tramitació dels expedients d’investigació.
L’òrgan gestor, com a responsable del sistema intern d’informació (Bústia Ètica), té les funcions següents:
a) Verificar els requisits de les comunicacions i decidir sobre la seva admissió inicial.
b) Confirmar la recepció, l'admissió o el rebuig a la persona que ha formulat la comunicació.
c) Fer la ponderació prèvia de versemblança dels fets.
d) Dur a terme les diligències d'investigació preliminars que consideri necessàries per verificar els requisits d'admissió de la comunicació i la versemblança dels fets, si és el cas.
e) Admetre les comunicacions, arxivar-les, dur a terme les actuacions de comprovació, emetre l’informe de conclusions i adreçar-lo a l’òrgan competent.
f) Comunicar a la persona que va presentar la comunicació el resum de les actuacions dutes a terme, les conclusions sobre la vulneració de normes, regles o principis ètics i de bona pràctica i, si escau, el resum de les recomanacions i actuacions proposades per corregir els fets o la conducta comunicats.
g) Garantir la confidencialitat de les persones que alerten mitjançant la presentació d’una comunicació així com la dels membres i el personal del Consell Comarcal en la comprovació dels fets. La garantia de confidencialitat i anonimat no impedeix la cessió de les dades, inclosa la identificació de qualsevol de les persones, imposada per l’ordenament jurídic, i especialment, quan es requereixi pels jutjats i tribunals en exercici de la seva funció jurisdiccional, o la fiscalia en exercici de les facultats d’investigació.
h) Elaborar una memòria anual de les comunicacions rebudes i les actuacions dutes a terme, de la qual en donarà compte al Ple.
i) Procedir a l’enviament de la informació al Ministeri Fiscal amb caràcter immediat quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius de delicte. En cas que els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea, remetre la informació a la Fiscalia Europea.
j) Les altres previstes en aquest Reglament, a la Llei 2/2023 i a la resta de normativa aplicable.
Disposar d’un canal segur de comunicació que li garanteixi l’anonimat i la confidencialitat de les comunicacions.
Els càrrecs electes i els servidors públics del Consell Comarcal han de col·laborar en les tasques de comprovació i facilitar l’accés a la informació i la documentació, si així ho sol·licita l’òrgan gestor de la Bústia Ètica.
Les dades i informacions personals que hi pugui haver a la comunicació dels fets tan sols poden ser objecte de tractament per a la finalitat de tramitar la comunicació, comprovar-ne els fets i emetre'n les conclusions finals pertinents. Les dades comunicades o obtingudes en la comprovació dels fets comunicats no poden ser cedides ni comunicades a entitats o a persones alienes al Consell Comarcal del Vallès Oriental.
Han de ser tractades exclusivament pel personal de l’òrgan gestor de la Bústia Ètica, de les tasques de comprovació dels fets comunicats i formulació de les recomanacions procedents, llevat que sigui procedent comunicar els fets i la identitat de les persones responsables per raó d'una eventual responsabilitat disciplinària o penal.
Per exercir el dret d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació del tractament, de portabilitat i/o d’oposició, la persona es pot adreçar a la seu electrònica del Consell Comarcal del Vallès Oriental.
Aquesta disposició general entra en vigor transcorreguts 15 dies hàbils a partir de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província.