Aprovat pel Ple del 20 de juliol de 2022
INTRODUCCIÓ
La redacció del present document té com a objectiu l’elaboració d’un Pla de mesures antifrau establert com a obligatori a l’Ordre HFP/1030/2021, del 29 de setembre, pel què es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, Transformació i Resiliència, en endavant PRTR, per tal de donar compliment a les exigències comunitàries en matèria de prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i el conflicte d’interessos.
A la mateixa Ordre, concretament al seu article 6.6, s’indica quin ha de ser el procediment genèric a seguir en el cas que es detecti un indici de frau o corrupció que pugui afectar als interessos financers de la Unió, si bé és precís que es concretin com ho ha de portar a terme cada entitat. Així, per l’adient protecció dels interessos financers de la Unió, la Comissió Europea considera necessària l’adopció de mesures ex-ante juntament amb mesures ex-post en l’àmbit de la prevenció basades en anàlisis dels riscos.
En aquest sentit, l’Ordre pretén protegir els interessos financers de la Unió obligant a les entitats decisores i executores a incorporar en el seu àmbit intern de gestió i control els principis o criteris de gestió específics del PRTR continguts en l’article 2 de l’Ordre i, entre ells, d’acord amb l’apartat 2.d), el reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d’interès.
L’Ordre obliga a tota entitat, decisora o executora, que participi en l’execució de les mesures del PRTR a disposar d’un Pla de mesures antifrau que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d’actuació, els fons corresponents s’han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, a les que fan referència a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d’interessos.
El Pla de mesures antifrau persegueix reforçar el compromís de l’entitat amb la lluita contra el conflicte d’interès, el frau i la corrupció mitjançant l’aplicació d’un sistema específic que permeti el desenvolupament d’un control de la gestió de forma continuada. No es baladí posar de manifest que el risc sempre existeix, però l’objectiu que es persegueix és poder disposar d’un sistema i de mecanismes que permetin mitigar-lo i reduir-lo al màxim possible.
Pel que fa a l’entitat, aquest ja compta amb un Pla d’Integritat Ètica, en endavant PIE, el qual es va elaborar en resposta al marc legal de la Llei 9/2013 de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i la Llei catalana 19/2014 de 29 de desembre, amb el mateix nom. Aquest document no només vol ser reactiu, sinó que és actiu i s’emmarca en la voluntat de millorar la governança pública de l’entitat.
El PIE és un document extens que repassa la teoria del bé comú i la ètica de la cura pública amb referències a autores com Helena Olofsdotter Stensöta, entre d’altres, en el desenvolupament del concepte d’ètica de la cura pública, el bon govern i la transparència vinculada a l’ètica.
En el seu apartar quart, el PIE es centra en un enfocament teòric de la corrupció indicant que aquest no és un fenomen contemporani ja que pensadors clàssics com Plató i Aristòtil, renaixentistes com Maquiavel o moderns com Montesquiu ja van reflexionar sobre la corrupció, els seus mals intrínsecs i els mals que genera.
Posteriorment, en l’apartat cinquè s’hi exclama que els codis ètics i de bona conducta són una de les eines per combatre aquests problemes, però és necessari i d’una importància vital que aquests codis reflecteixin els valors i les pràctiques a les quals el conjunt dels servidors públics i la societat volen tendir, i no constituir un simple document aprovat sense cap aplicació diària.
Per altra banda, el PIE expressa que és necessari desplegar i portar a la pràctica els vuit elements de la infraestructura ètica que s’hi descriuen essent aquests els següents:
Finalment, en el seu apartat sisè, el PIE indica com a àmbits específics d’intervenció la contractació pública i la regulació dels lobbies.
Les accions de millora de la qualitat institucional del PIE es complementen amb un document que incorpora les accions concretes a realitzar per aconseguir els objectius que es marca. Aquest document s’anomena Accions del Pla d’Integritat Ètica i s’hi exposen tots i cadascun dels elements de la infraestructura ètica acompanyats d’accions a realitzar per tal de millorar la integritat ètica de l’entitat en línia amb les recomanacions de la OCDE.[1]
Tot i que tal com s’ha esmentat anteriorment, el PIE és un document enfocat a la voluntat de millorar la governança pública de l’entitat, en aquest document hi manca una visió més pràctica de la realitat de la institució enfocada primordialment a la prevenció, detecció, correcció i persecució del frau i els conflictes d’interès referits en l’article 6 de l’Ordre HFP/1030/2021, del 29 de setembre, per tal de salvaguardar els interessos financers de la Unió en el marc del PRTR.
Així, el Pla de mesures antifrau que s’elabora en el present document també pretén actualitzar alhora que complementar el PIE redactat anteriorment per l’entitat.
2. PLA DE MESURES ANTIFRAU
2.1 Objecte i abast del Pla
L’objecte del present Pla és concretar les mesures a portar a terme pel que fa al control del risc del frau a l’entitat essent conscients de les competències atribuïdes a l’entitat en aquesta matèria, les quals, en cap cas inclouen competències d’investigació sinó que es limiten exclusivament a competències administratives.
Aquest Pla tindrà una durada indefinida i caldrà revisar-lo cada dos anys, i, en tot cas, l’avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l’execució es revisaran de manera biennal o anual quan s’hagi detectat algun cas de frau o s’hagin produït canvis significatius en els procediments o personal de l’entitat.
Tal com s’ha anat avançant en el document, el Pla està composat per un sistema basat en quatre grans eixos o pilars per tal d’afrontar eficaçment els diferents aspectes del frau i la corrupció. Aquests eixos són els següents:
A part, el Pla també inclou el procediment a seguir pel que fa al tractament dels possibles conflictes d’interès, tenint en compte que, si bé l’existència d’un possible conflicte d’interès no determina necessàriament l’existència inequívoca de frau, el fet de no resoldre aquest conflicte a temps si que podria esdevenir una situació de frau. Un conflicte d’interès no resolt constituiria, per tant, un indicador d’un possible cas de frau. Així, la primera de les fases en les que es pot posar en evidencia la possible concurrència de frau es la situació d’un conflicte d’interès no resolt, és a dir, quan el/s afectat/s no s’ha/n abstingut degudament o no han estat recusats en cas de que es produïssin situacions de conflicte d’interès o s’hagin tingut coneixement d’aquestes.
Tant l’objecte com l’abast del Pla estan definits en concordança amb l’article 22 del Reglament(UE) 2021/241 del Parlament Europeu i el Consell, de 12 de febrer de 2021, pel que s’estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i amb l’Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la que es configura el sistema de gestió del PRTR como base jurídica per a l’elaboració i aprovació d’aquest Pla.
2.2 Àmbit d’aplicació
És rellevant destacar que, tot i que aquestes mesures venen motivades específicament per a portar-se a terme en l’àmbit de l’execució dels fons de recuperació i resiliència, aquest fet esdevé una oportunitat per a estendre les mesures que es dissenyin en aquest document a la resta d’àmbits que puguin ser potencialment objecte de frau. Així, en consonància amb el descrit anteriorment en el PIE, es referma la voluntat de l’entitat per a millorar la governança pública, la integritat ètica i el control, prevenció, detecció, correcció i persecució del frau i els conflictes d’interessos.
2.3 Definició de continguts funcionals en relació amb les mesures de prevenció, detecció i correcció del conflicte d’interessos, el frau i la corrupció
Integritat institucional: La integritat d’un ens públic és el resultat de l’actuació diària de totes i cadascuna de les persones que treballen dins o per a aquella organització. La integritat institucional va més enllà d’aprovar una política anticorrupció o redactar un codi ètic. Es produeix quan el funcionament operatiu de la institució (polítiques, processos i procediments, sistemes de treball, etc.), els estàndards ètics i les estratègies de prevenció de la corrupció estan plenament integrats per permetre assolir les finalitats (l’interès general) per a les quals la institució fou creada. Com més coherència i consistència hi hagi entre totes aquestes actuacions i els principis, valors i normes de l’ordenament jurídic, més integritat institucional trobarem.
Cultura administrativa íntegra: cultura administrativa en la qual els processos, conductes i resultats de l’acció municipal responen de manera explícita a un seguit de normes, principis i valors ètics i de transparència.
Irregularitat: és un concepte ampli que comprèn infraccions normatives, per acció o omissió, que tenen com a efecte un perjudici. S’empra principalment en el context de la regulació de la Unió Europea, en la seva dimensió d’afectació al pressupost.
Frau: Al cos normatiu de la Unió Europea, es fa referència al frau que afecta els interessos financers, en matèria de despesa, qualsevol acció o omissió intencionada relativa a:
- L’ús o presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tinguin per efecte la percepció o la retenció indeguda de fons procedents del pressupost general de les Comunitats Europees o dels pressupostos administrats per les Comunitats Europees o pel seu compte.
- L’incompliment d’una obligació expressa de comunicar una informació, que tingui el mateix efecte.
- El desviament dels mateixos fons amb finalitats diferents d’aquelles per a les quals foren concebuts en un principi.
En paraules de la Comissió Europea, “l’element d’engany intencionat és el que distingeix el frau del terme més general d’irregularitat”. En el nostre ordenament jurídic, la noció de frau (fiscal, comercial, etc.) té sempre dues notes comunes: la intencionalitat i l’artifici per defraudar o enganyar.
Corrupció: abús de la posició o càrrec públic en benefici privat.
La Unió Europea distingeix la noció de corrupció pròpia del dret penal i necessàriament més estricta, d’una noció més àmplia emprada en la vessant preventiva. En aquest segon sentit, la Unió Europea empra la definició del Programa Global de Nacions Unides contra la Corrupció i defineix corrupció com «l’abús de poder per obtenir beneficis de caràcter privat», en la qual queda inclòs tant el poder vinculat a l’ocupació d’un càrrec o lloc de treball públic (corrupció pública) com el propi del sector privat (corrupció privada).
Compliance: funció que identifica, assessora, alerta, fa seguiment i reporta els riscos de compliment de les organitzacions, és a dir, els riscos de rebre sancions per incompliments legals o de regulacions, tenir pèrdues financeres o de reputació produïts per incompliment de les lleis aplicables, les regulacions, codis de conducta i estàndards de bones pràctiques. En aquest sentit, un sistema d’integritat públic incorpora la vessant de compliance, però va més enllà d’aquesta en tant en quant té per objectiu la preservació i garantia de l’interès general, a través de polítiques antifrau, però també de transparència, ètica pública i bon govern.
Conflicte d’interès: tota situació de risc en què l’interès particular d’una persona podria interferir en l’exercici adient del seu discerniment professional en nom d’una altra que, legítimament, confia en aquell judici.
Conflicte d’interès real: El conflicte d’interès real es produeix quan la persona té un interès particular en una determinada decisió o discerniment professional, i es troba ja en situació efectiva d’oferir aquest judici. Ens trobem doncs davant d’un risc actual, present.
Conflicte d’interès potencial: El conflicte d’interès potencial es produeix quan la persona té un interès particular que podria influir una determinada decisió des de la posició o càrrec que ocupa, en el moment en què encara no es troba en la situació d’oferir el judici. En aquest cas ens trobem davant d’un risc futur, que cal poder identificar a temps.
Conflicte d’interès aparent: El conflicte d’interès aparent quan no hi ha un interès particular real o potencial però una tercera persona podria concloure, raonablement, que sí que existeix. Ens trobem davant d’un risc reputacional, que es pot contrarestar facilitant la informació que per aclarir que l’aparença de conflicte d’interès no és real.
Risc: probabilitat que es produeixi un dany, una lesió, una pèrdua, una responsabilitat o qualsevol altre efecte nociu per a una institució pública o per a l’interès general, a causa de vulnerabilitats que poden ser internes o externes a aquella organització.
Risc extern: risc que emana de la relació dels estaments municipals que tenen capacitat de decisió sobre recursos públics, amb agents externs que intenten o poden intentar exercir una influència sobre el procés de presa de decisió en funció d’un interès propi. Els agents externs poden estar registrats com a grups d’interès, o no.
Bandera vermella: indicador de detecció de possibles situacions de frau. Es tracta d’un sistema d’indicadors emprat principalment en la gestió dels fons europeus. La materialització d’una bandera vermella no implica necessàriament l’existència de frau.
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR): instrument promogut a nivell de la Unió Europea orientat a mitigar els impactes de la pandèmia Covid-19, així com a transformar la societat, amb els objectius de modernitzar el teixit productiu, impulsar la descarbonització i el respecte al medi ambient, fomentar la digitalització, i la millora de les estructures i recursos destinats a la investigació i formació.
Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR): instrument específic destinat a fer front als efectes i conseqüències adverses de la crisis de la Covid-19 a la Unió Europea, proporcionant ajuda financera significativa i eficaç per intensificar les reformes sostenibles i les inversions públiques connexes en els Estats membres.
2.4 Definició de l’estructura organitzativa
Les unitats de l’entitat amb competències en matèria antifrau són dues:
Comitè antifrau
Aquesta unitat és la responsable del disseny de l’estratègia en la lluita contra el frau sobre la qual s’elaborarà el Pla, portarà a terme el seu seguiment, la seva actualització i l’avaluació del resultat obtingut.
Aquesta unitat és un òrgan col·legiat amb la composició següent:
Les funcions del comitè antifrau són les següents:
Unitat de coordinació i seguiment de la gestió:
Aquesta unitat té les funcions de control de la gestió i li correspon la comprovació i anàlisis dels expedients identificats de risc i, quan sigui procedent, la proposta de mesures específiques.
Aquesta unitat està formada per un equip tècnic multidisciplinar que engloba els departaments següents:
Les funcions de la unitat de coordinació i seguiment de la gestió són les següents:
2.5 Procediment pel tractament del possible conflicte d’interès
En el PIE elaborat per l’entitat, s’incideix d’es d’un principi en que l’ètica pública va més enllà de la regulació dels grups d’interès o dels conflictes d’interessos i que afecta a tots els aspectes del treball dels servidors públics. En aquest sentit, el PIE també remarca el que s’indica la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, pel que fa als principis d’actuació dels servidors públics, els quals, desenvoluparan la seva activitat amb plena dedicació i respecte a la normativa reguladora d’incompatibilitats i conflictes d’interès.
Més endavant en el PIE, es fa menció sobre el fet que hi ha diverses mesures institucionals preventives per combatre la corrupció i mecanismes dissenyats per reduir la motivació per tenir un capteniment corrupte.[2] En són alguns exemples els programes d’educació ètica, mecanismes per reduir les facultats d’aquells motivats en incorre en capteniments corruptes, legislar per reduir els oligopolis per prevenir cartels i augmentar la desconfiança entre corruptes, la democratització i separació de poders i mecanismes per eliminar o reduir les oportunitats d’incórrer en corrupció o conflictes d’interessos o mecanismes per exposar el comportament corrupte com per exemple òrgans de supervisió o mitjans de comunicació.
Per la seva banda, a la comunicació 2021/C 121/01, la Comissió Europea aporta orientacions sobre com evitar i gestionar les situacions de conflicte d’interessos en concordança amb el reglament financer.
Així, els possibles actors implicats en el conflicte d’interessos poden ser els següents:
Atenent a les situacions que motivarien el conflicte d’interessos, es poden distingir entre les següents:
Aquest conflicte d’interessos es produeix quan els interessos privats d’un treballador públic o beneficiari son susceptibles de comprometre l’exercici objectiu de les seves funcions o obligacions. Això no obstant, finalment no es troba cap vincle identificable o individual en aspectes concrets de la seva conducta, el comportament o les relacions de la persona.
Sorgeix quan un treballador públic o beneficiari té interessos privats de tal naturalesa que podrien ser susceptibles d’ocasionar un conflicte d’interessos en el cas que tingués que assumir determinades responsabilitats oficials en un futur.
Implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d’un treballador públic o en el que un treballador públic té interessos personals que poguessin influir de manera indeguda en el desenvolupament del seu deure i responsabilitat oficial. En el cas d’un beneficiari, implicaria un conflicte entre les obligacions contretes al sol·licitar l’ajuda dels fons i els seus interessos privats que poguessin influir de manera indeguda en el desenvolupament de tals obligacions.
Pel que fa a l’Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la que es configura el sistema de gestió del PRTR, estableix l’obligatorietat de disposar d’un procediment per a abordar el conflicte d’interessos i de complimentar la Declaració d’Absència de Conflicte d’Interessos (DACI) en els procediments d’execució del PRTR.
Així, en aplicació del que disposa la normativa citada anteriorment, s’indiquen a continuació les mesures elaborades concretament a adoptar per a evitar les situacions de conflicte d’interès i per a detectar-les i gestionar-les en cas que es produeixin:
Mesures relacionades amb la prevenció del conflicte d’interès
Aquest document s’haurà de publicar a la intranet de l’entitat essent aquesta publicació comunicada a tot el personal mitjançant correu electrònic.
Pot ser objecte de divulgació la informació següent:
Les declaracions d’absència de conflicte d’interessos es formalitzaran un cop s’han conegut els participants en la licitació.
En el cas dels òrgans col·legiats, dita declaració es realitzarà a l’inici de la corresponent reunió per totes les persones que intervinguin a l’acte i quedarà reflectit a l’acta.
Tots els documents que recullin les declaracions d’absència de conflicte d’interessos realitzades pel personal que intervé en el procediment hauran de quedar incorporats a l’expedient per tal de preservar-se de cara a una possible auditoria.
Així mateix, la redacció d’una DACI haurà de ser un requisit a aportar pels contractistes i subcontractistes com a requisit essencial per tal d’efectuar tasques objecte del contracte que presentin un conflicte d’interessos potencial.
Mesures relacionades amb la detecció i la gestió del conflicte d’interès
L’adopció de mesures preventives pot resultar no ser suficient, pel que és precís i necessari establir com detectar els conflictes d’interessos. Per la seva part, la declaració per ella mateixa no és suficient ja que, les mateixes circumstancies de les persones poden ser canviants al llarg del procediment.
Per tant, les mesures relacionades amb la prevenció del conflicte d’interessos són les següents:
Comunicació al superior jeràrquic per la persona afectada pel possible conflicte d’interessos.
Quan existeixi el risc d’un conflicte d’interessos que impliqui a un membre del personal que participi en un procediment d’execució del PRTR, la persona en concret haurà de remetre la qüestió a un superior jeràrquic. Aquelles persones o entitats que tinguin coneixement d’un possible conflicte d’interessos en un procediment de contractació haurà de posar-ho immediatament en coneixement de l’òrgan de contractació de l’entitat.
En cas que sorgeixi una situació de conflicte d’interès després de la presentació de la declaració inicial, s’haurà de declarar i posar de manifest tan bon punt se’n tingui coneixement. Al mateix temps, la persona s’haurà d’abstenir d’actuar en el procediment i remetre el cas al superior jeràrquic. És important destacar que aquest fet no implica necessàriament que la declaració inicial efectuada hagi estat falsa.
En tots els casos descrits en les lletres a) i b), la persona afectada o qui tingui coneixement del possible conflicte d’interessos, ho ha de remetre al seu superior jeràrquic, qui haurà d’analitzar els fets amb la persona implicada per tal d’esclarir la situació deixant constància per escrit si es considera que hi ha un conflicte d’interessos. En cas de ser així, s’hauran d’adoptar les mesures que procedeixin sol·licitant a la persona afectada la seva abstenció del procediment o, si s’escau, apartar-la del procediment mitjançant la seva recusació.
En cas que s’hagin comunicat al superior jeràrquic intents dels participants en el procediment d’adjudicació de contractes d’influir indegudament en el procés de presa de decisions o d’obtenir informació confidencial i es disposi de documentació que així ho acrediti, s’haurà de posar en coneixement de l’òrgan de contractació per a que adopti les mesures que, conforme a la normativa vigent, procedeixin.
En els casos en que l’existència del conflicte d’interès s’hagi detectat a posteriori de que s’hagin pogut produir els seus efectes, s’aplicarà el procediment previst pels supòsits de frau potencial.
Alhora, es documentaran els fets produïts i es posarà la situació en coneixement de la unitat en funcions de control de gestió per a la seva valoració objectiva i l’adopció de les mesures oportunes. Quan s’escaigui, es comunicaran els fets succeïts i les mesures adoptades a l’entitat decisora o a l’entitat executora que hagi encomanat l’execució de les actuacions així com a l’autoritat responsable, la qual, podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna de cara al seguiment i comunicació a l’autoritat de control.
2.6 Mesures antifrau pel que fa als quatre elements clau del cicle antifrau: prevenció, detecció, correcció i persecució
La prevenció
La prevenció és una part vital del sistema antifrau ja que evita que els conflictes d’interessos, el frau o la corrupció arribin a produir-se. A aquests efectes, cal posar en evidència l’extrema dificultat que comporta el demostrar el comportament fraudulent i el d’esmenar els perjudicis que causa, pel que és preferible prevenir l’activitat fraudulenta a haver d’actuar quan aquesta ja s’ha produït.
Així, existeix en el marc normatiu espanyol un sistema preventiu potent el qual cobreix per igual a l’actuació administrativa finançada per fons nacionals com per fons de la Unió Europea. Nogensmenys, tot i ser un sistema normatiu preventiu complert, cal adoptar certes mesures dins del compromís de l’entitat en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió en el marc del PRTT.
D’aquesta manera, es proposa l’adopció de les mesures preventives per part de l’entitat següents:
A aquests documents caldrà donar-los difusió entre el personal a través de la seva publicació a la intranet i mitjançant la reemissió d’un correu electrònic a cada membre de l’organització comunicant la publicació amb un enllaç a aquesta.
Pel que fa al Codi de Conducta, l’entitat ja disposa del PIE i del document d’accions del PIE, els quals, defineixen una infraestructura ètica a portar a terme per l’entitat la qual equivaldria perfectament a un Codi de Conducta.
Aquest document ha de donar informació al personal sobre les diferents modalitats de conflicte d’interès, les formes d’evitar-lo i la normativa vigent en relació amb aquesta matèria alhora que es recull un procediment a seguir en el cas que se’n detecti un cas.
En primer lloc, el canal intern de denúncies d’acord amb la Directiva 2019/1037[3] d’alertadors de corrupció, la qual, estipula com a obligatori disposar d’un canal intern de denúncies per part de les administracions públiques, incloses les entitats locals. A aquests efectes, el Consorci AOC està desenvolupant una solució tècnica que en poques setmanes posarà a disposició dels ens locals.
En segon lloc, el canal de denúncies extern habilitat per l’Oficina Antifrau de Catalunya per poder denunciar qualsevol mala pràctica en el sector públic català.
Finalment, el canal de denúncies extern habilitat pel Servicio Nacional de Coordinación Antifraude (SNCA) per la comunicació d’informació sobre frau o irregularitats.
Resultaria convenient que aquesta avaluació s’estengués als nivells inferiors de l’entitat en funció de la tipologia d’actuacions que cadascun d’aquests nivells desenvolupi per a la materialització de les mesures del PRTR (contractes, subvencions...).
Així, una avaluació del risc adient esdevé un instrument de racionalització de la gestió cabdal, proporcionant les garanties suficients pel que fa a la protecció dels interessos financers de la Unió Europea.
Els cinc passos de l’autoavaluació són els següents:
El risc brut fa referència al nivell de risc abans de tindre en compte l’efecte dels controls existents o planejats amb referència a un període temporal.
El risc net es refereix al nivell de risc després de tindre en compte l’efecte dels controls existents i la seva eficàcia, és a dir, la situació a dia d’avui.
A aquests efectes, resulta fonamental destacar l’eina d’avaluació de riscos que ha proposat la Comissió Europea en el seu document “Avaluació del risc de frau i mesures contra el frau eficaces i proporcionals, orientacions pels Estats membres i les autoritats del Programa de Fons Estructurals i d’Inversió Europeus”.[4]
La detecció
En relació amb la detecció, es proposen les mesures següents, restant a la valoració de l’entitat decisora/executora la seva adopció i, en tot cas, la seva adaptació i concreció:
A) Elaboració d’un catàleg de banderes vermelles o indicadors de risc per a la lluita contra el frau i la corrupció en l’àmbit de l’actuació de l’entitat decisora/entitat executora, amb definició del procediment a seguir en el cas de que es detectin alguna de les banderes vermelles.
Les banderes vermelles són senyals d’alarma, pistes o indicis de possible frau. L’existència d’una bandera vermella no implica necessàriament l’existència de frau, però si indica que una determinada àrea d’activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.
POSSIBLES INDICADORS DE RISC
CONTRACTACIÓ
A
PLECS AMUNTATS A FAVOR D’UN LICITADOR
1
S’ha presentat una única oferta o el nombre de licitadors és anormalment baix
2
Existeix una similitud constatable entre els plecs del procediment de contractació i els serveis i/o productes del contractista adjudicatari
3
S’han rebut queixes en aquest sentit per part de licitadors
4
Els plecs del procediment de contractació inclouen prescripcions que disten de les aprovades en procediments previs similars
5
Els plecs incorporen clàusules inusuals o poc raonables
6
S’està definint pel poder adjudicador una marca concreta en lloc d’un
producte genèric
7
Absència de mesures d’informació i publicitat en la documentació relativa al procediment de contractació i/o insuficiència de terminis per a la recepció d’ofertes
B
COL·LUSIÓ A LA LICITACIÓ
8
El resultat de la licitació ens porta a l’adjudicació del contracte a una oferta excessivament alta en comparació amb els costos previstos, amb les llistes de preus públiques, amb obres o serveis similars o mitjanes de la indústria o amb preus de referència del mercat
9
Totes les ofertes presentades inclouen preus elevats de forma continuada. Constataria: Possibles acords entre els licitadors en els preus oferts.
10
Davant la presència de nous licitadors les ofertes baixen considerablement
11
Els adjudicataris van tornant la seva participació per regió, tipus de feina, tipus d’obra, etc. Constataria: Possibles acords entre els licitadors pel repartiment del mercat
12
Existeixen subcontractistes que van participar a la licitació
13
Existeixen patrons d’ofertes inusuals (ex: s’oferta exactament el pressupost del contracte, els preus de les ofertes són massa alts, massa propers, etc.)
14
Evidència de connexions entre licitadors (ex: domicilis comuns, personal, números de telèfon, etc.)
15
Comunica el contractista a subcontractistes que també participen com a licitadors
16
Competeixen sempre certes companyies i d’altres no ho fan mai
17
Existeixen licitadors ficticis
18
Evidència de que certs licitadors intercanvien informació, obtenint així acords informals
19
Major probabilitat de col·lusió en determinats sectors: pavimentació asfàltica, construcció de edificis, dragatge, equips elèctrics, teulada, eliminació de residus?
C
CONFLICTE D’INTERESSOS
20
S’afavoreix a un contractista o venedor en concret, sense cap explicació o amb caràcter inusual i/o existeix un comportament inusual per part d’un funcionari/empleat per obtenir informació sobre un procediment de licitació del que no està a càrrec
21
Algun membre de l’òrgan de contractació ha treballat per a una empresa que participa en la licitació de forma immediatament anterior a la seva incorporació al lloc de treball en l’organisme d’adjudicació
22
Existeix alguna vinculació familiar entre un funcionari/empleat de l’òrgan de contractació i algun licitador
23
Es produeixen reiteracions en les adjudicacions a favor d’un mateix licitador
24
S’accepten alts preus I treballs de baixa qualitat
25
No es presenta DACI pels funcionaris/empleats encarregats de la contractació o es fa de forma incomplerta
26
El funcionari/empleat encarregat de la contractació no accepta un ascens que suposa abandonar els processos de contractació
27
Fa negocis propis el funcionari/empleat participant en la contractació
28
Existeix relació social més enllà de la part estrictament professional entre un funcionari/empleat que participa en el procés de Contractació i un proveïdor de serveis o productes
29
Inexplicablement s’ha incrementat la riquesa o el nivell de vida del funcionari/empleat participant en la contractació
D
MANIPULACIÓ DE LES OFERTES PRESENTADES
30
Han existit queixes (denúncies, reclamacions, etc.) de licitadors
31
Existeix una falta de control i inadequació dels procediments de licitació
32
Hi ha indicis que evidencien canvis en les ofertes després de la recepció d’aquestes
33
Existeixen ofertes que han estat excloses per l’existència d’errors
34
Hi ha licitadors capacitats que han estat descartats por raons dubtoses
35
S’han rebut menys ofertes que el número mínim requerit i encara i així es continua amb el procediment, sense declarar-se desert. O bé, s’ha declarat desert el procediment i torna a convocar-se malgrat rebre ofertes admissibles d’acord amb els criteris que configuren els plecs.
E
FRACCIONAMENT DE LA DESPESA
36
S’observen dues o més adquisicions amb objecte similar efectuades a favor d’idèntic adjudicatari, amb la única finalitat de no utilitzar procediments amb garanties més grans de concurrència
37
Les compres s’han separat injustificadament, exemple, contractes separats de mà d’obra i materials, estant ambdós por sota dels llindars de licitació oberta
38
Existeixen compres seqüencials per sota dels llindars d’obligació de
publicitat de les licitacions
F
BARREJA DE CONTRACTES
39
Hi ha factures similars presentades en diferents feines o contractes
40
El contractista factura més d’una feina en el mateix període de temps
G
CÀRREGA ERRÒNIA DE COSTOS
41
Les càrregues laborals són excessives o inusuals
42
Les càrregues laborals són incompatibles amb la situació del contracte
43
Hi ha canvis aparents en els fulls de controls de temps
44
Inexistència de fulls de control de temps
45
Hi ha costos materials idèntics imputats a més d’un contracte
46
S’imputen costos indirectes com costos directes
SUBVENCIONS
LIMITACIÓ DE LA CONCURRÈNCIA
Falta de la suficient difusió a les bases reguladores/convocatòria, incumplint-se els principis de publicitat i transparències. Es pot produir, entre altres, per l’incompliment dels mitjans obligatoris establerts en la LGS i/o en d’altres mitjans de difusió
Falta una definició clara en la convocatòria dels requisits que han de complir els beneficiaris/destinataris dels ajuts/subvencions
Inobservança dels terminis establerts en les bases reguladores/convocatòria per a la presentació de sol·licituds
Es produeix l’absència de publicació dels barems als Butlletins Oficials corresponents quan resulten aplicables a subvencions concedides
El beneficiari/destinatari dels ajuts incompleix l’obligació de garantir la concurrència en cas que necessiti negociar amb proveïdors. Incompliment dels articles 31.3 i 29.7 de la LGS.
TRACTE DISCRIMINATORI EN LA SELECCIÓ DELS SOL·LICITANTS
S’incompleixen els principis d’objectivitat, igualtat i no discriminació en la selecció de beneficiaris. No se segueix un criteri homogeni per a la selecció de beneficiaris
CONFLICTES D’ INTERÉS EN EL COMITÈ D’AVALUACIÓ
S’ha influït de manera clara en l’avaluació I selecció dels beneficiaris, afavorint a algun d’ells, donant un tracte preferent, o pressionant a d’altres membres del comitè
INCOMPLIMENT DEL RÈGIM D’AJUTS D’ESTAT
Les operacions finançades constitueixen ajuts d’estat i no s’ha seguit el procediment d’informació i notificació establert a tal efecte per la normativa europea
DESVIACIÓ DE L’OBJECTIU DE SUBVENCIÓ
Inobservança de la finalitat establerta en la normativa reguladora de la
subvenció per part del beneficiari o falta d’execució
INCOMPLIMENT DEL PRINCIPI D’ADDICIONALITAT
Existeix un excés en el cofinançament de les operacions
Existeixen varis cofinançadors que financen el mateix projecte
Falta documentació que corrobori les aportacions dutes a terme per tercers (exemples: convenis, donacions, aportacions dineràries d’una altra natura, etc.)
Falta el caràcter de finalista del finançament aportat per tercers, no existint un criteri de repartiment de la mateixa
Inexistència d’un control de les despeses i ingressos per projecte per part del beneficiari
Inexistència d’un control de les fites i/o objectius assignats al projecte
per part del beneficiari
FALSEDAT DOCUMENTAL
Es constata l’existència de documents o declaracions falses presentades pels sol·licitants amb la intenció de sortir escollits en un procés de selecció. Aquesta falsedat pot versar sobre: declaracions signades, informació financera, compromisos, etc., induint a error al comitè d’avaluació
S’ha manipulat el suport documental de justificació de les despeses
H
INCOMPLIMENT DE LES OBLIGACIONS ESTABLERTES PER LA NORMATIVA NACIONAL I COMUNITÀRIA EN MATÈRIA D’INFORMACIÓ I PUBLICITAT
S’han incomplert els deures d’ informació i comunicació. Especialment les obligacions que contenen els diferents textos normatius, tant nacionals com europeus
I
PÈRDUA DE PISTA D’AUDITORIA
L’organisme ha obviat la correcta documentació de l’operació que permetria garantir la pista d’auditoria
La convocatòria eludeix la forma en que s’han de documentar les diferents despeses derivades de l’operació
Falta en la convocatòria una definició clara i precisa de les despeses elegibles
Falta en la convocatòria el mètode de càlcul de costos que han d’aplicar-se als projectes
ENCÀRRECS
EXECUCIÓ IRREGULAR DE L’ACTIVITAT. Especialment al ser SUBCONTRACTADA
S’ha subcontractat l’activitat a dur a terme i els serveis o béns lliurats estan per sota de la qualitat esperada
L’ entitat que rep l’encàrrec incompleix l’obligació de garantir la concurrència en cas que es necessiti negociar amb proveïdors
L’entitat que rep l’encàrrec incompleix l’obligació de garantir la concurrència en cas de subcontractació
Els treballs subcontractats no compleixen amb la qualificació de la mà d’obra que seria adequada
Es descriuen de forma inexacta les activitats que han de dur a terme els subcontractistes
S’incompleixen per part dels subcontractistes les obligacions d’informació i comunicació
S’incompleixen per part dels subcontractistes les mesures d’elegibilitat de la despesa
El subcontractista no ha dut a terme una correcta documentació de l’operació que permeti garantir la pista d’auditoria
En base a l’avaluació de risc duta a terme, podria ser raonable establir un mostreig que determinés, entre d’altres possibilitats, les següents:
FORMAT DE LLISTAT DE COMPROVACIÓ DE BANDERES VERMELLES:
Procediment (identificació de l’expedient)
Data de complementació.
Descripció de la bandera vermella
¿S’ha detectat en el procediment alguna bandera vermella de les definides per l’entitat?
Observacions
Mesures adoptades o a adoptar
Sí
No
No aplica
Nom, cognoms i lloc de treball de qui omple la documentació
Signatura de qui omple la documentació
La correcció i la persecució
La intencionalitat és un element propi del frau segons el concepte recollit en la Directiva PIF.[5] Demostrar l’existència de tal intencionalitat i, per tant, la decisió sobre l’existència o no de frau als interessos financers de la Unió, no correspon als òrgans administratius sinó als òrgans jurisdiccionals de l’ordre penal que hagin d’enjudiciar la conducta de que es tracti. No obstant això, en l’àmbit estricte de les seves funcions, els òrgans administratius han de dur a terme, sobre la base de la documentació de que disposin, una valoració preliminar sobre la possible existència de tal intencionalitat o, en el seu cas, sobre l’absència de la mateixa de cara a decidir si una determinada conducta s’ha de remetre a aquests òrgans jurisdiccionals o al Ministeri Fiscal perquè sigui investigada i, quan procedeixi, sancionada penalment.
Per a la correcció i persecució dels casos en que es detecti una conducta que pugui ser constitutiva de frau, es proposa el següent protocol el qual s’hauria d’orientar des de la perspectiva de les competències administratives.
Es recull aquí el procediment a seguir:
A títol d’exemple, si el fet que pogués ser constitutiu de frau fos conegut per l’òrgan administratiu responsable del procediment administratiu quan encara té competències administratives (depenent de la fase en la que es trobi el procediment) haurà d’adoptar les mesures corresponents per evitar que el frau tingui lloc. Igualment, si, per exemple, la unitat amb funcions de control de gestió rep una denúncia de plecs arreglats i l’òrgan administratiu responsable del procediment administratiu encara té competències administratives (depenent de la fase en la que es trobi el procediment) actuarà com sigui convenient per evitar la concurrència de frau, fent la comunicació el més ràpid possible al responsable del procediment; mentre si es rep la denúncia en un moment posterior, fase en la que ja ha finalitzat el procediment administratiu i, donat que no té competències d’investigació, s’haurà de comunicar la situació a les autoritats competents. El propi òrgan gestor haurà de valorar si té competències per corregir o proposar la correcció o bé ha d’anar a l’òrgan competent que procedeixi.
Els organismes implicats estaran obligats a la remissió de quanta informació sigui sol·licitada per la unitat amb funcions de control de gestió, sempre que estigui vinculada amb els fets que van motivar la notificació, garantint la confidencialitat i tractament de la informació degut a la informació rebuda, respectant la normativa de protecció de dades.
En el cas que siguin els òrgans tramitadors responsables dels procediments els que coneguin l’existència d’indicis de frau es dirigiran, com s’ha indicat a la lletra a), directament a la unitat amb funcions de control de gestió, aportant la documentació corresponent, a efectes de la seva valoració i tramitació de les actuacions que corresponguin.
En el cas que es consideri que pogués ser constitutiu de frau, aquesta unitat remetrà l’assumpte a l’òrgan col·legiat per a la seva valoració i proposta d’elevació a l’òrgan competent i, en el seu cas, la seva remissió a la institució que procedeixi d’acord amb la tipologia i abast del presumpte frau (Oficina Antifrau de Catalunya i/o Servei Nacional de Coordinació Antifrau i/o Ministeri Fiscal).
En relació amb la comunicació del SNCA, s’ha de recordar que tant els ciutadans com els treballadors públics, en cas d’indicis de frau que afectin a fons europeus, per febleses o falta d’operativitat en els sistemes de comunicació interna, podran comunicar els indicis de frau o els fets presumptament fraudulents al SNCA a través del Canal de denúncies extern Infofraude per a la seva valoració i eventual comunicació a l’Oficina Europea de Lluita contra el Frau.
Per a la remissió al SNCA de sospites de frau i frau constatat s’estarà a les comunicacions emeses per aquest servei i al que estableixin en el seu cas.
Així, la unitat amb funcions de control de gestió iniciaria un expedient d’informació reservada per avaluar possibles responsabilitats i, en el seu cas, procedirà comunicar els fets a l’òrgan competent per raó de la matèria, amb la finalitat que avalui la procedència de l’obertura d’un expedient per infracció en matèria econòmic-pressupostària, prevista a la llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, o bé l’inici d’un expedient de caràcter disciplinari.
En aquesta fase s’ha de garantir una cooperació entre les autoritats participants en el procediment, tant administratives com judicials, i molt especialment, en el tractament de les dades, confidencialitat i conservació dels arxius i proves resultants dels procediments.
Per últim, s’ha d’indicar la necessitat de que en el Pla de mesures antifrau es descriguin els procediments i controls relacionats amb el frau efectiu o potencial, que s’hauran de transmetre a la corresponent revisió de l’avaluació del risc de frau.
3. ANNEX
3.1 Declaració institucional vers el frau
El Consell Comarcal del Vallès Oriental té la condició d’Entitat Executora del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència segons el dispost a l’Ordre 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació i Resiliència, en el que li correspongui en l’àmbit de les seves competències, l’execució de projectes o subprojectes de les reformes i inversions incloses en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament i del Consell Europeu de 12 de febrer de 2021 pel que s’estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència estableix la obligació que tenen els Estats Membres d’aplicar mesures adequades per a protegir els interessos financers de la Unió i per vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència s’ajusti de ple al Dret aplicable de la Unió i al nacional, en particular, en el que fa referència a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d’interessos.
La Presidència i la Gerència del Consell Comarcal del Vallès Oriental volen manifestar el ferm compromís de l’entitat amb els estàndards més elevats pel que fa al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d’integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents amb els quals es relaciona com a oposada al frau i la corrupció en qualsevol de les formes.
El personal del Consell Comarcal del Vallès Oriental, en el seu caràcter de treballadors públics, assumeix i comparteix aquest compromís tenint, entre altres deures, el deure de vetllar pels interessos generals, amb subjecció i observança de la Constitució, l’Estatut de Catalunya i la resta de l’ordenament jurídic, i actuar amb els principis següents:
Objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l’entorn cultural i mediambiental i el respecte a la igualtat entre homes i dones.[6]
S’ha elaborat un Pla de mesures antifrau que sumat al Pla d’Integritat Ètica pretén posar en marxa mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau i la corrupció basat en un plantejament proactiu, estructurat i específic per gestionar el risc de frau que doni garanties de que la despesa en que s’ha incorregut en actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, entre d’altres, està lliure de conflicte d’interès, frau i corrupció. Així, s’ha partit de l’avaluació del risc de frau realitzada a tals efectes. Addicionalment, es compta amb procediments per a prevenir, detectar i denunciar situacions que poguessin constituir frau o corrupció i pel seguiment de les mateixes.
L’objectiu d’aquesta política és promoure una cultura que desanimi tota l’activitat fraudulenta i que faciliti la seva prevenció i detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d’aquests supòsits dins de l’organització.
En definitiva, el Consell Comarcal del Vallès Oriental, té una política de tolerància zero davant el frau i la corrupció i ha establert un sistema de control robust, dissenyat especialment per a prevenir i detectar, en la mesura del possible, els actes de frau i corregir el seu impacte en cas de produir-se.
Data i signatura.
3.2 Model de Declaració d’Absència de Conflicte d’Interès
A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de contractació esmentat més amunt, el sotasignat, com a participant en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara:
Primer. Que està informat del següent:
Segon. Que no es troba en cap situació que es pugui qualificar de conflicte d'interessos de les indicades a l'article 61.3 del Reglament financer de la UE i que no concorre en la seva persona cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic que pugui afectar el procediment de licitació.
Tercer. Que es compromet a posar en coneixement de l'òrgan de contractació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que pugui concórrer.
Quart. Que és coneixedor que una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa comportarà les conseqüències disciplinàries / administratives / judicials que estableix la normativa aplicable.
[1] (Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmics, 2017, p. 27).
[2] (Miller, 2018).
[3] Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament i del Consell Europeu de 23 d’octubre de 2019 relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió.
[5]
[6] Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de l’Estatut Bàsic del Treballador Públic. Article 52.