El Consell Comarcal ha fet aquesta setmana el primer acte oficial de lliurament de certificats d’acollida al municipi de Cardedeu, juntament amb l’Ajuntament.
En aquest acte, s'ha fet l’entrega dels certificats a les veïnes Anna Gunilla i Mariela Giorgetta, originàries de Suïssa i Argentina, respectivament, en haver finalitzat tot l’itinerari formatiu del Servei de Primera Acollida. En la trobada s'ha reconegut l’esforç de les veïnes en seguir aquest itinerari i la voluntat per integrar-se socialment en el territori.
El lliurament dels certificats ha anat a càrrec de la regidora d’Acció Social, Laia Muñoz, i de la coordinadora de Serveis Socials, Miriam Villa. Per part del Consell Comarcal, ha estat present la tècnica auxiliar d’acollida, Esther Valencia.
El certificat d'acollida l'atorga la Generalitat de Catalunya i es tracta d'un document amb eficàcia jurídica i valor probatori que és d’utilitat en els processos d’estrangeria (arrelament social, modificació i/o renovació d’autoritzacions de residència) o d’adquisició de la nacionalitat, entre d’altres. Aquest mateix certificat pot ser d’utilitat per demostrar la formació i experiència a l’hora de buscar feina.
Per obtenir el certificat, es pot accedir al Servei Comarcal als mateixos ajuntaments, a través de les oficines gestores del padró municipal, les oficines d’atenció ciutadana (OAC) i els serveis bàsics d’atenció social, que deriven la persona al Consell Comarcal.
La durada aproximada per realitzar tots els mòduls formatius sol ser d’un any i mig o dos anys, depenent de les circumstàncies personals i el temps que la persona usuària pugui dedicar a realitzar els diferents mòduls.
Els continguts a acreditar es divideixen en tres mòduls formatius: mòdul A: 90 hores per aprendre català, mòdul B: 15 hores sobre coneixements laborals i mòdul C: 15 hores sobre coneixements de la societat i cultura catalana i el seu marc jurídic.
El Servei de Primera Acollida està cofinançat pel Fons Social Europeu i s’ofereix a aquells municipis de menys de 20.000 habitants de la comarca que no disposen d’un Servei de Primera Acollida propi. En total, dona servei a 27 municipis.
Les protagonistes:
Quant temps fa que vius a Cardedeu i com el vas conèixer?
Vaig arribar a Cardedeu ara ja fa dos anys. El vaig conèixer pels meus amics argentins que ja vivien aquí.
Com et sents vivint en aquest municipi i què és el que més t’agrada?
Em sento molt bé vivint a Cardedeu. La gent és molt servicial i acollidora, al igual que els serveis. El que destacaria positivament és la gent i la tranquil·litat, així com el paisatge i la natura.
De tot l’itinerari formatiu del Servei de Primera Acollida què és el que més t’ha agradat?
Tot el contingut en general, ja que crec que recull molts temes bàsics per persones nouvingudes que acaben d’arribar d’un país estranger. Per exemple, la llengua, les qüestions legals, el coneixements laborals...
Recomanaries aquest Servei a persones nouvingudes?
Sí, per això mateix que comento de la possibilitat de tenir la informació bàsica que et guia i t’ajuda a saber com moure’t pel territori. Jo per exemple, comptava amb persones de l’entorn que m’ajudaven però per persones que no compten amb ningú, crec que els hi pot ser molt útil inscriure’s.
Fa dos anys que vaig venir a viure al municipi i va ser per amor, perquè la meva parella viu aquí.
Què és el que més t’agrada de Cardedeu?
De Cardedeu el que més m’agrada són els moviments socials i culturals, perquè hi ha molta creativitat i moltes associacions i festes culturals. També m’agrada que està molt a prop de zona de boscos i camps, per passejar.
Sobretot la part de coneixements de la societat catalana, la part jurídica i saber com funciona l’Estat i la Generalitat. Això em sembla molt important que es pugui donar en aquest servei, perquè per exemple el català el pots estudiar en altres llocs però aquesta part de funcionament jurídic i polític de Catalunya no la trobes tant.
Recomanaries a alguna persona nouvinguda el Servei de Primera Acollida?
Clar que sí, perquè no et sents sols ja que sempre et trobes amb algú que es troba en la mateixa situació que tu i ets sents acompanyat quan et trobes amb obstacles a l’hora de fer alguns tràmits. També, crec que és molt important la part formativa sobre cultura ja que així no tot són temes burocràtics. A més també es creen espais on compartir interessos i curiositats sobre l’entorn.