Amb el lema “La corresponsabilitat és #cosadetothom” sis vídeo-càpsules ajuden a reflexionar sobre el rol dels homes en les responsabilitats de la cura dels fills i filles.
“La sostenibilitat de la vida depèn de les funcions de cura i aquestes encara continuen força invisibles als ulls de la societat”. Aquesta ha estat algunes de les reflexions que s’han compartit avui en la presentació de la campanya audiovisual “La corresponsabilitat és #cosadetothom”, que busca sensibilitzar, formar i promoure la corresponsabilitat dels homes en la cura de la infància i l’adolescència.
A la trobada, que s’ha celebrat a la sala de plens de l’Ajuntament de Montornès del Vallès, hi ha assistit una quarantena de persones, que han pogut veure les 6 píndoles audiovisuals que han comptat amb la participació de 27 persones voluntàries (15 homes i 12 dones) tant en la creació dels guions com el rodatge.
Aquestes càpsules, elaborades per la productora La Clara Comunicació, permeten reflexionar sobre el repartiment de tasques, la càrrega mental, la cura d’infants amb diversitat funcional, els rols en l’àmbit educatiu i la importància de generar xarxes de suport.
Els vídeos abasten aspectes com “És la càrrega mental #cosadetothom?”, “És la cura de la petita infància #cosadetothom?”, “Què impedeix que la cura dels infants sigui #cosadetothom?”, “És la criança d’infants amb diversitat funcional #cosadetothom?”, “Són les tasques domèstiques #cosadetothom?” i “Són els entorns educatius #cosadetothom?”.
Les càpsules audiovisuals es compartiran a les xarxes socials del Consell Comarcal i dels ajuntaments que hi participen en la campanya. Les dates d’estrena són el 12, 17, 21, 24 i 28 de febrer i 5 de març.
La campanya “La corresponsabilitat és #cosadetothom” l’ha desenvolupat el Consell Comarcal entre els mesos de setembre i desembre de 2024 amb la col·laboració de 20 ajuntaments de la comarca: Aiguafreda, l’Ametlla del Vallès, Bigues i Riells del Fai, Caldes de Montbui, Cànoves i Samalús, Figaró-Montmany, la Llagosta, la Roca del Vallès, Lliçà d’Amunt, Lliçà de Vall, Llinars del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, Sant Antoni de Vilamajor, Santa Maria de Palautordera, Sant Pere de Vilamajor, Tagamanent, Vallromanes i Vilanova del Vallès.
Durant aquests mesos s’han fet 8 funcions de teatre participatiu (“Monòlegs a la plaça”) a diferents municipis, on han participat 213 persones (72 homes i 141 dones), i tallers de paternitat positiva (“Tu ets el millor pare per a les teves filles i els teus fills”), on han participat 45 homes.
La campanya forma part del programa Temps x Cures, impulsat pel Departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya i finançat a través del Plan Corresponsables del Ministeri d’Igualtat.
L’objectiu de la iniciativa és donar visibilitat sobre les desigualtats de gènere, donar reconeixement social a les funcions de cura, i avançar cap a una major corresponsabilitat dels homes. Les accions també estan enfocades a incidir sobre la consciència social de les paternitats positives i els rols de les diferents figures dins les famílies actuals.
En la presentació de la campanya audiovisual del Vallès Oriental, la directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs del Departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya, Saray Espejo, destacava el fet que “estem patint una onada reaccionària mundial en què és molt important que les administracions públiques estiguem del costat de la defensa dels drets”, i afegia que “les feministes mai estarem contentes fins que arriben a la total igualtat entre els homes i les dones. Sempre hem d'avançar, hem de ser optimistes, hem de mirar i, sobretot, hem d'assegurar-nos que la garantia de drets està al centre de l'agenda política”.
També s’hi referia el president del Consell Comarcal, Emilio Cordero, destacant “la necessitat de fer aquests actes amb un missatge molt clar cap a la ciutadania per fer aquests canvis transformadors i que no hi hagi aquestes resistències que ens estem trobant amb segons quins grups polítics” i recordava que “tothom som igual, les dones, els homes, som iguals, hem de ser feministes i hem de portar la igualtat a tothom”.
L’alcalde de Montornès del Vallès i vicepresident 3r del Consell Comarcal, José Antonio Montero reflexionava amb què “estem en un context difícil i són indubtables els avenços dels drets i la transformació, però també en aquest context és molt evident la resistència i la disposició que aquestes transformacions vencen. Aquí és on hem de situar la importància d'aquestes polítiques públiques que baixen a allò quotidià, que centren l'atenció en els aspectes importants de la desigualtat”, deia.
En la presentació també hi ha intervingut al gerent del Consell Comarcal, Carles Fernández, la cap de l’Àrea de Polítiques Socials i Igualtat del Consell Comarcal, Sílvia Pérez, i representants de l’Escola Mogent de Montornès del Vallès, l’associació Divermon de Montornès del Vallès i de l’Ajuntament de Parets del Vallès.
L’acte de presentació s’emmarca en la commemoració del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, una data adient per destacar la importància de la corresponsabilitat en les tasques domèstiques i de la cura, necessàries per al sosteniment de la vida.
Tota la informació de la campanya es pot trobar a https://cosadetothom.cat/
Aquesta acció del Consell Comarcal contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 "Igualtat de gènere", 10 "Reducció de les desigualtats" i 17 "Aliança pels objectius". El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.