El primer any de funcionament del Servei Comarcal d’Atenció Integral LGBTI, que es va posar en marxa el novembre de 2020, s’han fet 41 atencions, de les quals 2 van ser el 2020 i 39 el 2021.
De les 41 atencions, 39 han estat consultes, i 2 han estat acompanyaments en denúncies de delictes d’odi i discriminació .
La major part de les atencions s’han realitzat a majors d’edat -a un total de 17 persones- i en segon lloc es troben les atencions a menors, amb un total de 14 persones ateses. En tercer lloc, es troba la població en general (s’entén a persones que fan consultes per atendre a la ciutadania, per exemple, una professora d’institut o una tècnica d’un ajuntament) amb 4 atencions realitzades. I finalment, en 2 de les atencions es desconeix l’edat.
Pel que fa a la tipologia de consultes, destaquen les referides a canvi de nom de les targetes sanitàries (TSI), amb 16 consultes en total i amb un resultat de 12 targetes sanitàries fetes i entregades.
Segueixen les consultes sobre orientació (6) i informació (6), canvi de nom de la T-16 (targetes de transport) (3) i atenció psicològica (3), sensibilització (2) i formació (1).
A més de l’atenció a persones usuàries, el servei comarcal també preveu la formació del personal tècnic al servei del Consell Comarcal i els ajuntaments de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials resta Vallès Oriental. Així, entre el 2020 i el 2021 s’han format 73 treballadors/es dels ens locals de l’Àrea Bàsica amb un microcurs sobre com atendre la discriminació LGBTI. Destaca, però, que des les 73 persones 70 han estat dones i només 3 homes.
La consellera de Polítiques Socials i Igualtat del Consell Comarcal, Roser Colomé, fa una valoració positiva del servei, perquè “ha servit per acompanyar, assessorar i atendre qualsevol persona que s’ha apropat al servei i la intenció del Consell Comarcal és continuar desenvolupant aquestes polítiques LGBTI”, però critica “l’infra-finançament que condiciona que el servei no funcioni per cobrir totes les necessitats que requereix”. Colomé també ha posat de manifest “la incertesa sobre què inclourà el proper contracte-programa entre el Consell Comarcal i el Departament de la Generalitat, i per nosaltres és molt important tenir garantida la continuïtat del SAI”.
El Servei Comarcal d’Atenció Integral LGBTI està dirigit a la ciutadania dels 37 municipis que integren l’Àrea Bàsica de Serveis Socials Resta de municipis del Vallès Oriental (tots excepte Granollers i Mollet del Vallès). Forma part de la xarxa de Serveis d’Atenció Integral LGBTI+ de Catalunya (SAI) impulsada per la Generalitat.
A la comarca hi ha un total de 7 SAIs municipals i el SAI comarcal. Els municipis que tenen aquest servei propi són Granollers, Mollet del Vallès, Cardedeu, la Garriga, Caldes de Montbui, Parets del Vallès, Montornès del Vallès i la Llagosta.
Al servei s’ofereix una atenció integral, íntima i de proximitat a les persones integrants del col·lectiu LGBTI i a totes aquelles que s’hi adrecin amb qüestions o necessitats relatives a la diversitat sexual, la orientació sexual i la identitat o expressió de gènere. També treballa per la sensibilització de la ciutadania i del personal al servei de l’administració per tal d’aproximar i normalitzar la realitat del col·lectiu LGBTIQ+ al conjunt de la població.
Les funcions són:
Per obtenir-ne més informació i tenir accés al servei, és imprescindible concertar cita prèvia a través del telèfon de contacte 938600706 o del correu electrònic sai.lgbti@vallesoriental.cat. L’accés al servei és gratuït.