El Ple del Consell Comarcal, celebrat ahir, va aprovar per unanimitat una moció presentada per tots els grups polítics en suport a la plataforma “Salvem l’R2Nord” i a les seves demandes.
En el debat de la moció tots els grups van valorar positivament arribar a un acord en el seu contingut.
En les seves intervencions, el representant del Grup socialista, Joan Ramon, va comentar que l'increment d'usuaris de transport públic “donat per l’augment de població però també per la gratuïtat i la rebaixa del preu que han posat les diferents administracions han permès que molta gent que no s’havia apropat també s’hi apropi” i això "ens ha d'obligar a tots plegats a repensar aquestes infraestructures i aquests serveis per garantir que hi hagi una mobilitat pública de qualitat i fugint també del centralisme de Barcelona".
Jordi Seguer, d'ERC, recalcava que "la posició d'ERC és una posició de màxims amb la voluntat que en el futur totes les línies de tren passin a ser gestionades per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya però, evidentment, entre no tenir res i aconseguir algunes millores sempre hi ha un punt intermedi que nosaltres celebrem".
El representant de Junts, Bernat Parera, va aprofitar per demanar que "esperem que el Pla de mesures urgents de rodalies de 2025 que es va aprovar al gener corri més sort que el Pla de rodalies de Catalunya 2008-2015 que suposaven en principi 4 mil milions d'euros d'inversió i 11 anys després s'ha executat estrictament un 14 per cent". I va recordar que "la manca d'inversió és la responsable directa d'un 61 per cent dels retards que ens afecten".
Per la seva part, el representant d'En Comú Podem, Daniel Martin, va comentar que "aquesta moció posa de manifest un sentir de tota la ciutadania del Vallès Oriental i és que tenim un problema de connexió amb Barcelona en freqüència, en qualitat i en tot". I va aprofitar per demanar "la millora de les estacions i la connexió de les estacions amb els pobles del voltant".
Blai Taberner, representant de la CUP, va deixar palès que "esperem que totes aquestes demandes vagin molt més enllà de simples promeses i simples pactes o de simples plans i que una vegada per totes la gent d'aquest país tingui el transport públic que necessita i que es mereix".
El representant del Partit Popular, Miguel Ángel Alvarado, va posar de manifest que "la població està creixent i els serveis queden obsolets en alguns casos i esperem que quan hi hagi el traspàs de rodalies a la Generalitat els serveis s'incrementin allò que és necessari".
Per la seva part, el president, Emilio Cordero, es congratulava de l'acord de tots els grups polítics en la reivindicació, perquè "és una millora cap a la ciutadania i pel nostre territori, amb punts de vista diferents de cada partit polític i amb les nostres ideologies, que a vegades s'han de treure per tirar endavant propostes de realitat, que és aquest treball que s'està realitzant però que no és mai prou, perquè sempre ha d'haver-hi una millora constant en totes les infraestructures, ja siguin ferroviàries o de transport per carretera".
Text de la moció:
MOCIÓ DE SUPORT A LA PLATAFORMA “SALVEM L’R2 NORD” I A LES SEVES DEMANDES, QUE PRESENTEN ELS GRUPS POLÍTICS COMARCALS SEGÜENTS: GRUP COMARCAL SOCIALISTA - CANDIDATURA DE PROGRES, GRUP COMARCAL ESQUERRA REPUBLICANA DE CATALUNYA, GRUP COMARCAL JUNTS PER CATALUNYA - COMPROMÍS MUNICIPAL, GRUP COMARCAL EN COMÚ PODEM, GRUP COMARCAL CUP-COALICIÓ ALTERNATIVA MUNICIPALISTA I GRUP COMARCAL PARTIT POLULAR
L’oferta ferroviària de la comarca està coberta per les diferents línies amb les diferents correspondències:
• la línia R2, R2 Nord, R8 i R11. • la línia R3.
En aquests moments s’estan realitzant les obres del desdoblament de la R3, que suposarà una important millora en les connexions ferroviàries de la comarca tan cap a Barcelona i els municipis del sud de la línia com cap al nord amb Vic – Ripoll – Puigcerdà i el pobles connectats. Aquesta actuació es tracta d’una reclamació històrica i molt necessària pels municipis del corredor de la C-17.
Per contra, en les línies de la R2, R8 i R11, si obviem intervencions en algunes de les estacions o el soterrament de part de la xarxa, no s’ha realitzat inversions o millores recentment que ajudin a garantir un millor servei cada dia a la ciutadania.
En aquest sentit, recentment s’ha creat la plataforma «Salvem l’R2 Nord». Una R2 Nord que, de manera certa, manifesta un deteriorament del servei progressiu que s’ha accentuat des del darrer semestre de 2024, tot i que s’està desenvolupant el necessari Pla de mesures urgents a Rodalies de Catalunya, aprovat per la Generalitat de Catalunya al gener de 2025.
En aquest Pla, s’hi inclouen diverses actuacions de millora que afecten a les estacions de la R2 Nord, sobretot en aspectes de seguretat i de comunicació i informació als usuaris. Entre aquestes mesures es preveu la instal·lació de monitors de cartellera digital a l’estació de Granollers Centre i d’altres estacions de la línia R2 Nord, actuacions de pintura en façana i vestíbuls de diferents estacions del territori.
La línia R2 Nord Maçanet-Massanes – Aeroport disposa de parada a Maçanet–Massanes, Hostalric, Riells i Viabrea–Breda, Gualba, Sant Celoni, Palautordera, Llinars Del Vallès, Cardedeu, Les Franqueses–Granollers Nord, Granollers Centre, Montmeló, Mollet–Sant Fost, La Llagosta, Montcada i Reixac, Barcelona-Sant Andreu, Barcelona–El Clot, Barcelona–Passeig de Gràcia, Barcelona–Sants, Bellvitge-Gornal, El Prat de Llobregat i Aeroport
Si bé es cert, aquesta línia compta amb algunes problemàtiques:
• Freqüència de trens insuficient. Actualment, la freqüència és clarament inferior a altres línies de Rodalies i encara més inferior a la d’altres línies com les de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que també opera al Vallès. Aquesta problemàtica s’aguditza a partir del tram que va de Granollers Centre a Maçanet-Massanes, on la freqüència es redueix pràcticament a la meitat. Aquesta baixa freqüència implica que qualsevol incidència o retard tingui un impacte molt més gran en la mobilitat del que podria tenir en altres línies amb més freqüència o inclús en el tram per sota de Granollers.
• Notable increment de la població usuària en els últims anys, provocat per un augment significatiu dels habitants dels pobles i viles que connecta l'R2 Nord, afavorides per les mesures positives de gratuïtat del servei per ús recurrent per part de les diferents administracions.
Aquestes problemàtiques, certament, es tradueixen en un servei amb notables deficiències pels seus usuaris. Entre les que es destaquen:
• Retards en bona part dels trens que circulen diàriament.
• Trens que no circulen sense cap explicació ni informació (sovint en hora punta), fet que genera força col·lapse i massificació amb situacions d’inseguretat i tensió a les andanes i vagons.
• Que puntualment aquesta supressió afecta els últims trens del servei, amb les conseqüències i dificultats de retorn que suposa als passatgers afectats.
• Que vora 3-4 vegades al mes, el servei resta aturat durant hores sense previ avís i en molts casos sense donar explicacions als usuaris, o presenta talls en algun dels trams, impedint que els combois facin tot el trajecte.
• Que massa sovint s’utilitzen trens curts que no poden assumir la capacitat d’usuaris.
• Que els trens s’aturen o alenteixen la marxa de forma habitual en alguns trams del recorregut, afectant així la durada prevista dels trajectes (augmentant els retards acumulats).
• Que hi ha una manca d’informació en cas d’incidència i, en cas d’haver-n’hi, és insuficient i poc actualitzada.
• Que algunes estacions no disposen de lavabo i moltes ni tan sols de marquesines per evitar la pluja o el sol durant les llargues esperes, i tenen escassos seients. Un cas paradigmàtic de la deficiència en les instal·lacions el trobem en l’estació d’El Clot, on l’única escala mecànica de dues de les quatre andanes fa més d'un mes que no funciona generant en hora punta situacions de tensió i inseguretat per massificació a les escales.
Per tal de disposar d’un servei de rodalies a la R2 Nord de qualitat des de el Consell Comarcal del Vallès Oriental demandem:
• Compliment dels horaris de la línia.
• Increment de la freqüència de pas.
• Garantir la informació als usuaris.
• Combois que puguin assumir la capacitat de demanda de la línia en totes les expedicions.
• Realització d’inversions en el manteniment de la infraestructura i estacions.
Per tot això, el Ple Comarcal manifesta que:
És absolutament necessari que es desenvolupi, compleixi segons el calendari previst (i si és possible s’avanci el mateix) el Pla de mesures urgents a Rodalies de Catalunya aprovat per la Generalitat de Catalunya el mes de gener de 2025.
Aquest pla inclou algunes de les diverses reivindicacions anteriorment referides i millores que afecten a les estacions de la R2 Nord, especialment en aspectes de seguretat i de comunicació i informació als usuaris. Així com la entrada en funcionament dels nous trens per rodalies i regionals que milloraran la qualitat del servei.
Es compromet a oferir el suport a la Plataforma Salvem l’R2 Nord i a facilitar la interlocució amb els principals agents del servei de Rodalies.
Es compromet a fer arribar aquests acords al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, a l’empresa mixta Generalitat-Estat de Rodalies, a l’operadora del servei RENFE i a l’administrador d’infraestructures ferroviàries ADIF, tot demanant-los que facilitin les dades de funcionament del servei a la línia R2 Nord en els darrers anys, per poder analitzar-les i posar-les a disposició de la ciutadania de la comarca.
Aquesta acció del Consell Comarcal contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.