L'Institut d’Estadística de Catalunya ha publicat aquesta setmana, per primera vegada, les Projeccions de població municipals a l’horitzó temporal de l’any 2033, per a tots els municipis de Catalunya. Aquest exercici de donar dades de tots els municipis catalans és especialment rellevant, tenint en compte les diferents realitats de municipis del país i la dificultat de disposar i analitzar bé totes les variables que cal tenir en compte.
Segons la nota feta per l’Observatori-Centre d’Estudis del Vallès Oriental, si agafem com a base la població de l’any 2018 (a partir de la qual estan fetes les projeccions), podem veure com en els propers 15 anys la població al Vallès Oriental pot créixer en més de 45.000 persones. Per edats, es constata que seran les edats més avançades les que registraran uns majors increments, gràcies a l’augment de l’esperança de vida: així de 3.444 persones majors de 90 anys l’any 2018 es pot passar a 6.696 persones en quinze anys, el que significa un augment relatiu del 94,43%
Cal destacar també que com a resultat de la baixa natalitat, l’any 2033 la població menor de 15 anys a la comarca disminuirà sensiblement, al voltant del 20% en termes relatius. El creixement migratori és l’element clau per fer créixer la població als municipis i en molts casos compensarà el saldo natural, d’aquí que es preveu un increment en les primeres edats de la població, amb lleuger augment dels infants de 0 a 4 anys.
Els increments de població es concentren de forma significativa en els municipis entre 5000-15000 habitants i també entre aquells d’entre 1000 i 5000 habitants. Entre els municipis que poden registrar un creixement menor trobem, d’una banda els municipis de menys de 1.000 habitants, com Tagamanent, Fogars de Montclús o Montseny així com municipis de major grandària com Montmeló, La Llagosta o la Roca del Vallès que presenten uns ritmes de creixement molt menor al conjunt comarcal.