Els Vallesos es reuneixen avui al Vallès Occidental amb el conseller Rull per iniciar l'elaboració del Pla de Mobilitat per les dues comarques

Dilluns, 24 d’abril de 2017

• Josep Rull: “Aquest Pla és un pacte amb el territori i ha de dibuixar les infraestructures i els serveis que necessiten el Vallès Occidental i Oriental” • Ignasi Giménez: “Gràcies a aquest pla de mobilitat hem de poder arribar a grans consensos, a grans acords i a grans pactes que ens permetin redreçar la situació històrica de dèficit d’infraestructures que creiem que és injusta pel nostre territori”.

Els municipis del Vallès Occidental i de l’Oriental s’han reunit avui amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, per tal d’iniciar l’elaboració del Pla de Mobilitat que ha de definir les infraestructures i els serveis de mobilitat que necessiten les dues comarques. L’objectiu és que aquest Pla estigui redactat a finals d’any i que es pugui fer l’aprovació inicial a principis de 2018 amb un horitzó 2026.

A la trobada d’avui hi han assistit representants municipals dels més de 60 ajuntaments que sumen les dues comarques. La sessió ha estat presidida pel conseller Rull, el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez i el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, David Ricart. També hi ha assistit el Secretari d’infraestructures i mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, i el Director general d’infraestructures de mobilitat terrestre, Xavier Flores.

Segons ha explicat el conseller Rull, en el context del pla metropolità de mobilitat, el Pla de mobilitat dels Vallesos es centrarà en tres objectius. D’una banda analitzar la mobilitat i com afecta a les diverses infraestructures ja planificades. En segon lloc abordar el transvasament global de passatgers i mercaderies: xarxa viaria, xarxa ferroviària, autobusos interurbans, intercanviadors, polítiques urbans d’aparcaments, tramvies, plataformes segregades d’autobusos... I en tercer lloc analitzar l’efecte d’intercanvi modal de mercaderies que pot suposar la posada en marxa del corredor del Mediterrani. En aquest punt cal destacar que pot suposar transvasar bona part del transport de mercaderies que ara s’efectua per carretera i que congestiona de manera considerable l’AP7/B30.

En tot moment es parla de dibuixar les infraestructures de mobilitat i els serveis de mobilitat. En aquest segon cas, es fa referència a que no només es vol concebre la infraestructura necessària sinó també quin transport públic ha de passar-hi: línies d’autobusos, carres segregats per autobusos, intermodalitat, etc.

El conseller Josep Rull ha destacat que “amb una diagnosi compartida serem capaços de dibuixar les infraestructures de mobilitat que els dos Vallesos necessiten i que aquest dibuix sigui un dibuix estable. El que no pot ser és que les infraestructures, que tenen processos de cocció lents, en funció de qui governi canviïn. El que volem és pensar en gran, definir la mobilitat i a partir d’aquí establir l’estratègia de futur”. El conseller també ha apuntat que “no es pot entendre la mobilitat oblidant el factor ambiental, i aquest és un factor que volem tenir en compte i més tenint en compte les dades de nivell de presència de contaminació ambiental que tenim”. I ha remarcat que “ho farem des del territori. Quan dibuixem les infraestructures des del territori, amb el consens del territori i seguint les necessitats del territori, ens en sortim bé. En darrera instància, aquest pla de mobilitat és un pacte amb el territori”

Per la seva banda, el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez, ha assegurat que “creiem que gràcies a aquest pla de mobilitat hem de poder arribar a grans consensos, a grans acords i a grans pactes que ens permetin redreçar la situació que creiem que és injusta pel nostre territori”. També ha explicat que “es tracta d’iniciar l’elaboració d’un full de ruta en relació a les infraestructures de transport públic i transport privat que necessiten els dos Vallesos. En aquesta unitat territorial que seria els Vallesos, és cert que aquests és un territori on històricament hi hagut un dèficit important en matèria d’infraestructures i és cert que hem de cert capaços de corregir aquesta sensació que ha existit històricament d’un cert abandonament dels dos Vallesos. És cert que els pressupostos de la generalitat han posat fil a l’agulla amb qüestions com el desdoblament de la c58, però és veritat també que anem molt endarrerits en les infraestructures que necessiten les nostres empreses, la nostra indústria i els vallesans i vallesanes”.

Per la seva banda, el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, David Ricart, ha assegurat que “avui estem davant d’una gran oportunitat. Hem obert conjuntament i de la mà de la conselleria un escenari nou i interessantíssim, que ens ha de permetre posar en comú totes les sensibilitats i mirades per vestir aquest estudi de la mobilitat al Vallès i per tant estem en un moment històric per fer-ho de la manera correcta, amb la participació de tots els agents socials i de tots els municipis”.

La voluntat del departament de Territori és que sigui un document que permeti la concertació de la necessitat d’infraestructures i mobilitat que requereix el territori. Des del Departament de Territori van sol·licitar als consells comarcals dels Vallesos la creació de tres grups de treball per tal que en aquest procés hi puguin participar els diferents actors tant institucionals com de la societat civil. S’ha creat ja el comitè estratègic, el comitè social i el comitè tècnic. Arran de la creació d’aquests grups de treball s’han proposat una sèrie d’integrants de diferents àmbits: d’ajuntaments, dels consells comarcals, d’entitats, sindicats, cambres i d’altres.

 

FONT: Consell Comarcal del Vallès Occidental

 

Darrera actualització: 24.04.2017 | 11:54