El Ple del Consell Comarcal, celebrat ahir, va aprovar per unanimitat una moció per millorar la línia R8 al territori comarcal
La moció, presentada per tots els grups comarcals, contempla millorar les condicions del servei del tren R8 al Vallès Oriental. Entre diferents acords, es valora que comenci a Sant Celoni i la freqüència de pas sigui més curta.
Text de la moció:
La R8 és una línia posada en servei el 2011 que uneix Granollers amb Martorell. La idea original era que connectés Mataró amb Vilanova i la Geltrú sense necessitat de fer-ho a través de Barcelona, però les dificultats tant econòmiques com geogràfiques (túnels travessant la serralada costanera) van fer que naixés escurçada, no valorant en cap cas les necessitats que tenien les comarques i les persones d’una bona mobilitat sostenible. Aquesta és una línia mig oblidada per l’administració, malgrat hauria d’operar com la «columna vertebral» i principal corredor de mobilitat del Vallès.
Des de diversos municipis del Vallès Oriental veiem la necessitat que la línia s’allargui i comenci a Sant Celoni en lloc de Granollers. L’estació de Sant Celoni té capacitat per ferho, ja que en aquest moment serveix de capçalera a trens de la línia R2. Al mateix temps, cal ampliar les freqüències, totalment insuficients; cal recordar que el juny de 2022, fa més d’un any, el Govern de la Generalitat va anunciar que duplicaria la freqüència, però per la falta de pressupost no s’ha dut a terme.
Diferents raons donen suport a aquesta proposta:
Connectar amb transport públic poblacions de la comarca entre si i amb el Vallès Occidental amb l’objectiu de facilitar els desplaçaments per feina, mobilitat obligada de milers de treballadors, i que es pugui accedir a diferents serveis tant administratius com sanitaris.
Reduir el trànsit rodat, lluitant, per tant, contra el canvi climàtic i potenciant les emergents zones de baixes emissions.
Aconseguir una reivindicació llargament esperada, la de que els nostres estudiants puguin accedir a la Universitat Autònoma de Bellaterra des de poblacions que ara ho tenen molt complicat, no tan sols per manca d’un servei directe (ara mateix, un estudiant que vagi en tren per la R2 des de Sant Celoni, Llinars del Vallès, Cardedeu o Les Franqueses ha de fer transbordament a Granollers), sinó també per unes freqüències clarament insuficients. Granollers, Montmeló i Mollet també es beneficiarien de l’increment de freqüències i de la millora de connectivitat amb altres comarques.
Per tot això, ACORDEM:
Instar al Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori a:
Aquesta acció del Consell Comarcal contribueix a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 11 "Ciutats i Comunitats sostenibles". El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.