El Casal de Vallromanes va acollir ahir dimecres el primer Consell d’Alcaldes d’aquest mandat amb la participació de 34 alcaldes i alcaldesses de la comarca. Aquest és l’òrgan de govern comarcal que informa de les propostes que siguin d’interès per als municipis, abans de sotmetre-les a l’aprovació del Ple del Consell Comarcal.
Els temes centrals de la sessió van ser la informació sobre l’acollida de la població refugiada víctima dels conflictes armats a la Mediterrània, l’estat de l’administració electrònica al Vallès Oriental, les accions a disposició dels ens locals per aplicar i complir la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern i la presentació del Servei comarcal de comptabilitat i eficiència energètica.
Tot i el contingut determinat per l’ordre del dia, en la seva primera intervenció davant d’aquest òrgan de govern, el president del Consell Comarcal, David Ricart va expressar les seves intencions al front de l’òrgan. Ricart, convençut que els alcaldes i alcaldesses poden avançar en el compliment dels seus propòsits de millora de la qualitat de vida i del municipi també des del Consell Comarcal va dir “farem tot el possible per tal sigui l’òrgan de debat i reflexió sobre propostes que ens afecten i interessen a tots els municipis de la comarca” per afegir “anirem més enllà, presentant propostes concretes d’actuacions, de dinàmiques de treball, de col•laboració que siguin d’utilitat pels ajuntaments en el seu dia a dia i treballarem per incidir davant d’altres en les decisions i regulacions que ens afecten ja sigui als òrgans municipals o directament als ciutadans”.
A la sessió també van participar la presidenta del Fons Català de Cooperació, Meritxell Budó i el responsable del Comitè operatiu de la Generalitat Àngel Miret, per tal de facilitar informació a tots els assistents sobre l’acollida de les població refugiada víctima dels conflictes armats a la Mediterrània.
Budó i Miret va donar detalls als alcaldes i alcaldesses sobre l’organització de l’acolliment dels refugiats i el paper dels municipis, en concret van demanar als alcaldes i alcaldesses que facilitin informació i concreció de recursos disponibles en els municipis; van informar sobre el paper de les diferents institucions, entitats i ciutadania i van explicar la creació d’un equip multidisciplinar que en arribar les persones a Catalunya identificarà les necessitats i buscarà el recurs més adient al territori.
A la sessió també van participar el secretari general del Departament de Governació i Relacions Institucional, Francesc Esteve i Balagué, per explicar les accions a disposició dels ens locals per aplicar i complir la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern i la responsable de l’Àrea Client del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya, Marta Arderiu, que va proporcionar informació sobre l’estat de l’administració electrònica al Vallès Oriental.