Àrea bàsica de serveis socials resta de municipis del Vallès Oriental

  

Aquest servei del Consell Comarcal contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 10 "Reducció de les desigualtats" i 16 "Pau, justícia i institucions sòlides". El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.

 

 Contacte

 938600706

 psi@vallesoriental.cat

 

 Qui som?

Consellera de l’Àrea

Núria Carné Navarro

Cap de l’Àrea: 

Silvia Pérez Corts

Persones de contacte: 

Coordinadores Equips SBAS: Anna Ramoneda Sarrà i Núria Planas Argemí

SAD: Núria Rius Cañas

SIS: Mariona Carbó Cornet

 

 Quin és l'objecte del servei?

La coordinació i la gestió dels serveis socials bàsics dels municipis menors de 20.000 habitants de la comarca.

Fem la gestió i coordinació directa dels Serveis socials bàsics i d’altres serveis socials bàsics dels municipis que encarreguin la seva prestació al Consell Comarcal.

Fem la gestió i coordinació compartida amb l’ajuntament del cos tècnic i/o administratiu d’aquells municipis que queda contemplat al conveni corresponent.

La prestació, el manteniment i la millora de programes i actuacions en l’àmbit dels serveis socials i de benestar i família, el fem a través dels:

SERVEIS SOCIALS BÀSICS:

Són el primer nivell del sistema públic de serveis socials i la garantia de més proximitat a les persones i als àmbits familiar i social.

Els SSB s’organitzen territorialment i estan dotats d’un equip multidisciplinari que ha de fomentar el treball i la metodologia interdisciplinaris, integrat pel personal professional necessari per al compliment de llurs funcions, amb l’estructura directiva i de suport tècnic i administratiu que s’estableixi per reglament.

Tenen un caràcter polivalent, comunitari i preventiu a fi de fomentar l’autonomia de les persones perquè visquin dignament, segons les diferents situacions de necessitat en què es troben o que se’ls pugui presentar. Han de donar resposta en l’àmbit propi de convivència.

D’acord amb el nou II Pla estratègic de serveis socials 2021-2024 (PESS) i les accions amb què el Departament de Drets Socials i els ens locals han anat avançant els últims anys en el marc del contracte programa (CP), d’una banda, cal enfortir els SBAS per donar resposta a les necessitats actuals, més nombroses i més complexes, i millorar la qualitat de l’atenció a les persones, i de l’altra, cal una transversalització de gènere en les actuacions dels casos de violència masclista. Cal definir, desenvolupar i consolidar els SBAS més enllà dels equips bàsics d’atenció social. En aquest sentit, els SBAS s’han de configurar com un conjunt de serveis i actuacions al voltant dels EBAS que han de comprendre:

Servei bàsic d’atenció social: conjunt d’accions i de professionals organitzat i coordinat, que està integrat per equips tècnics, anomenats equips bàsics d’atenció social (EBAS), i que tenen l’objectiu de millorar el benestar i afavorir la integració de les persones. Atès el seu caràcter polivalent, preventiu i comunitari, la seva implantació territorial i la seva proximitat a la ciutadania esdevenen l’element cabdal i l’única porta d’entrada al Sistema Català de Serveis Socials.

Mitjançant la seva intervenció social individual, grupal i comunitària, facilita, promou i impulsa en primera instància les capacitats de les persones perquè puguin interaccionar amb la xarxa de relacions primàries, familiars i comunitàries amb exercici ple de l’autodeterminació.

D’acord amb el nou II Pla estratègic de serveis socials 2021-2024 (PESS) i les accions amb què el Departament de Drets Socials i els ens locals han anat avançant els últims anys en el marc del contracte programa (CP), d’una banda, cal enfortir els SBAS per donar resposta a les necessitats actuals, més nombroses i més complexes, i millorar la qualitat de l’atenció a les persones, i de l’altra, cal una transversalització de gènere en les actuacions dels casos de violència masclista. Cal definir, desenvolupar i consolidar els SBAS més enllà dels equips bàsics d’atenció social. En aquest sentit, els SBAS s’han de configurar com un conjunt de serveis i actuacions al voltant dels EBAS que han de comprendre:

  • Equips bàsics d’atenció social (EBAS)
  • La coordinació dels EBAS
  • Actuacions de supervisió als EBAS
  • Servei de suport tècnic als EBAS (STE)
  • Ajuts d’urgència social

Serveis d’intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents

Els serveis d’intervenció socioeducativa (SIS) són uns recursos/equips preventius, que donen resposta a les necessitats d’intervenció socioeducativa en els casos de risc de desprotecció, amb caràcter diürn i no residencial, i que permeten actuar preventivament i evitar la separació de l’infant o adolescent de la seva família i del seu entorn habitual, a fi de treballar les seves necessitats en l’entorn comunitari.

Des dels nivells d’intervenció preventiu, de capacitació i suport i de tractament, els SIS es desglossen en els serveis següents:

  1. Servei de suport a les famílies amb infants de 0-3 anys en situació de risc

  2. Servei d’atenció diürna

  3. Servei d’intervenció amb famílies amb infants i adolescents que estan en una situació de risc

  4. Servei d’acompanyament socioeducatiu per a adolescents que estan en una situació de risc

  5. Servei d’intervenció socioeducativa itinerant

Els serveis d’atenció domiciliària:

  1. Servei d’ajuda a domicili: conjunt organitzat i coordinat d'accions assistencials, educatives i preventives que es duen a terme bàsicament al domicili de la persona i en el seu entorn, adreçades a proporcionar atencions personals, ajuda a la llar i suport social a les persones amb dificultats de desenvolupament o d’integració social o manca d’autonomia personal.
  2. Servei de tecnologies de suport i cura: consisteix en una modalitat del servei d’atenció domiciliària que, amb la tecnologia adequada, permet detectar situacions d’emergència, donar resposta ràpida a aquestes situacions i garantir la comunicació permanent de la persona. Aquest servei es presta mitjançant el suport d’un equip de professionals i de les tecnologies més adequades, en concret, teleassistència i telealarma.

Els serveis d’atenció domiciliària, com a serveis socials bàsics que són, han de ser uns serveis preventius, comunitaris i polivalents i, alhora, han de donar resposta a diverses situacions de necessitats, des del mateix àmbit de convivència, fomentant l’autonomia i capacitant les persones perquè es puguin desenvolupar lliurement, segons el seu projecte de vida.

 

 Què fem?

Agrupem els municipis de menys de vint mil habitants, que conformen l’Àrea Bàsica de Serveis Socials resta de municipis del Vallès Oriental.

Prestem i gestionem els serveis socials bàsics, mitjançant un o més equips multidisciplinars, concretant-ne la zonificació i la ubicació.

Ens ocupem de l’assessorament i la formació dels recursos humans en matèria de serveis socials i exercir un primer nivell de supervisió i control, sens perjudici de les competències atribuïdes a altres administracions.

Proporcionem suport informatiu i estadístic a les tasques de planificació i avaluació de l’Administració de la Generalitat.

Vetllem, promovem i coordinem el desenvolupament i l’execució del II Pla estratègic de Serveis Socials 2021-2024 a l’Àrea Bàsica de Serveis Socials Resta del Vallès Oriental segons el calendari marcat pel Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.

Vetllem, promovem i coordinem el desenvolupament i execució del Contracte programa 2022-2025 per a la coordinació, la cooperació i la col·laboració entre el departament de Drets Socials i el Consell Comarcal del Vallès Oriental en matèria de serveis socials i altres programes relatius al benestar social.

Avancem en la incorporació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible_Agenda 2030 en la implementació de les polítiques socials i d’igualtat

 

 A qui ens dirigim?

Ajuntaments de la comarca de menys de 20.000 habitants o aquells de més de 20.000 habitants amb els que s’hagi formalitzat conveni amb el Consell Comarcal.

 

Àrea de Polítiques Socials i Igualtat. Consell Comarcal Vallès Oriental

Carrer Miquel Ricomà, 46 - 08401 Granollers - Barcelona
Nom de contacte: Sílvia Pérez
Telèfon: 938600706
Telèfon: 938600700
Fax: 939790444
Adreça electrònica: psi@vallesoriental.cat
Lloc web: www.vallesoriental.cat/
Horari:  
De dilluns a divendres, 8:30-14.00 h i dimecres 16:00-18:00 h, tret període de jornada intensiva (entre primer dilluns de juny i segon divendres de setembre, del penúltim dilluns de desembre a segon dilluns de gener i vacances escolars de setmana santa)
Vegeu-ne la situació al mapa
Darrera actualització: 25.02.2025 | 12:22