Dia internacional de l'Internet Segura

Dimarts, 5 de febrer de 2019

Amb el lema ‘Junts per una Internet millor’, avui 5 de febrer se celebra el Dia d’Internet Segura 2019, per promoure un ús més segur i responsable de la tecnologia i Internet, sobretot entre els infants i els adolescents.

El Dia d’Internet Segura 2019 és un esdeveniment mundial que compta amb el suport de la Comissió Europea i que vol fer una crida a l’acció perquè tots els agents i entitats implicats s’uneixin per fomentar una cultura de seguretat a la xarxa que permeti evitar riscos i actituds incíviques. D’aquesta manera, fomentem una xarxa millor per a tothom, i especialment per als usuaris més joves.

A Catalunya existeix el Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (CESICAT) que ha posat en marxa el programa Internet Segura per sensibilitzar la ciutadania sobre la importància d’aplicar bons hàbits a l’hora de navegar per la Internet i utilitzar les xarxes socials.

Pots seguir tota l'actualitat de la jornada a la xarxa a través de l'etiqueta #SID2019.

Continguts que fomenten hàbits no saludables

Precisament el passat 22 de gener el Govern de la Generalitat va aprovar un decret llei que modifica el Codi de consum de Catalunya, per perseguir i sancionar les plataformes que allotgen continguts que fomenten els trastorns alimentaris, com ara l’anorèxia i la bulímia. I és que, segons un estudi del 2017gairebé el 60% dels malalts d’anorèxia i bulímia accedeixen a través d’internet a continguts no saludables.

 

Consells per a un ús segur de la xarxa

Des del l'Àrea de Consum del Consell Comarcal, ens sumem a l’Agència Catalana del Consum per difondre consells i recomanacions per evitar ensurts a la xarxa:

  • No obrir ni respondre missatges de mòbil o correus electrònics que us semblin sospitosos o que vinguin de remitents que no coneixeu, especialment si us demanen dades personals o bancàries.
  • Eviteu connectar-vos a xarxes Wi-Fi obertes –és a dir, sense contrasenya d'accés– de les quals no en conegueu el propietari, sobretot per fer-hi gestions amb dades sensibles (claus d'accés a serveis bancaris, etc.).
  • Trieu comerços electrònics que siguin segurs i de confiança per evitar sorpreses desagradables, és a dir, pàgines que ja conegueu o de les quals en tingueu alguna bona referència per amics, familiars, coneguts, etc.
  • Recordeu que teniu 14 dies per a desistir de la compra en algunes compres a distància. És a dir, per retornar el producte sense haver de donar cap justificació. En queden exclosos, però:
    • Els productes personalitzats o fets a mida.
    • Aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa.
    • Alguns bitllets d'avió, reserves d'hotels o entrades per a espectacles, entre d’altres.
  • Tingueu en compte que si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i teniu cap problema, la situació pot esdevenir més complexa i difícil de resoldre.

 

Saps com reclamar? 

Recorda que si com a consumidors vols realitzar alguna queixa o reclamació de consum et pots posar en contacte amb l’OCIC, que atén les persones consumidores d'aquells municipis que no tenen Oficina Municipal (OMIC) pròpia. Els municipis que disposen d'OMIC són els següents:

Caldes de MontbuiCanovellesCardedeuGranollersLa GarrigaLa LlagostaLes Franqueses del VallèsLliçà d'AmuntLlinars del VallèsMollet del VallèsMontmelóMontornèsParets del VallèsSant CeloniSant Fost de Campsentelles

Per a la resta de municipis del Vallès Oriental, pots contactar amb l’OCIC al telèfon: 93 860 07 01 o bé 93 860 07 00 (ext. 202) i demanar hora de visita (horari d'atenció al públic: dimecres i dijous de 10h a 14h).

Darrera actualització: 5.02.2019 | 15:49